Grote merken worden regelmatig doelwit van valse beweringen en complottheorieën op TikTok waarbij in de helft van de gevallen sprake is van gemanipuleerde beelden, al dan niet met behulp van AI. Dit blijkt uit een onderzoek van NewsGuard.
De 73 video’s op TikTok waarbij grote merken doelwit waren van desinformatie en nepnieuws die NewsGuard analyseerde waren samen 57 miljoen keer bekeken.
In totaal bekeek NewsGuard 520 videos op TikTok. In 73 daarvan werden onware, misleidende of niet onderbouwde negatieve beweringen gedaan over grote en bekende merken. De video’s werden vertoond in de Verenigde Staten en Europa.
De video’s werden aan NewsGuard vertoond na een zoekopdracht die ook zal worden gebruikt door een gemiddelde TikTok-gebruiker, en door aanbevelingen van het TikTok-algoritme zelf.
Volgens de gebruiksvoorwaarden van TikTok is desinformatie niet toegestaan, maar daarbij gaat het alleen om ‘desinformatie die aantoonbare schade kan toebrengen aan individuen of de samenleving’, terwijl ook letterlijk wordt gesteld dat ‘dit niet geldt voor commerciele- of reputatieschade’.
In een reactie liet TikTok aan NewsGuard weten dat de gebruiksvoorwaarden overeenkomen met de standaard voor het voorkomen van desinformatie op social media. Van de 73 desinformatievideos werden er slechts twee verwijderd.
Geen van de negen bedrijfsmerken die het doelwit waren van desinformatie op TikTok en door NewsGuard om een reactie werd gevraagd wilde reageren.