NEW DELHI/CHENNAI, 16 aug (Reuters) – Burger King heeft tomaten geschrapt uit zijn wraps en hamburgers in veel Indiase verkooppunten nadat de prijzen meer dan verviervoudigd waren, het nieuwste symptoom van de stijgende voedselinflatie die consumenten hard treft in ‘s werelds dichtstbevolkte land.
“Zelfs tomaten hebben een vakantie nodig. We kunnen geen tomaten aan ons eten toevoegen,” stond te lezen op twee Burger King -vestigingen in India. De keten noemde kwaliteitsproblemen als verklaring voor het tekort.
De hamburgerketen, een van de grootste in India met bijna 400 verkooppunten, sluit zich aan bij veel McDonald’s en Subway-winkels die tomaten van hun menu’s hebben geschrapt nu de voedselinflatie in India deze week het hoogste niveau sinds januari 2020 heeft bereikt.
De Amerikaanse broodjesketen heeft zelfs de gratis plakjes kaas geschrapt die het jarenlang heeft aangeboden.
Concurrent Domino’s heeft ondertussen geprobeerd om de prijzen te verlagen om consumenten die het moeilijk hebben aan te spreken met een pizza van $0,60 – de goedkoopste ter wereld.
De tomatencrisis viel samen met een prijsstijging van maar liefst 450% naar recordhoogten toen moessonregens de oogst en de toeleveringsketens verstoorden – hoewel die sindsdien zijn afgenomen.
“Waarom zitten er geen tomaten in mijn hamburgers?” staat er op de supportpagina van de website van Burger King India. In het antwoord staat dat de Indiase franchisenemer “zeer hoge kwaliteitsnormen” hanteert en dat er binnenkort weer tomaten zullen zijn.
“We vragen om uw geduld en begrip,” staat er.
Restaurant Brands Asia, dat Burger King in India exploiteert, heeft niet gereageerd op verzoeken om commentaar.
De pijn verspreidt zich nu de inflatiecijfers voor de detailhandel van juli deze week bekend zijn gemaakt, waaruit blijkt dat de prijzen van groenten in een jaar tijd met 37% zijn gestegen. De kosten van basisproducten, van uien en erwten tot knoflook en gember, zijn allemaal gestegen.
“Als de prijzen hoog blijven, zullen restaurants uiteindelijk prijsverhogingen moeten doorvoeren,” zei Amnish Aggarwal, hoofd onderzoek bij Prabhudas Lilladher in India. “Er is geen ander alternatief.”
De prijsschokken zetten niet alleen de marges van buitenlandse ketens onder druk die actief zijn op de Indiase markt voor fastfoodrestaurants, die bijna 5 miljard dollar waard is, maar vormen ook een uitdaging voor de regering van premier Narendra Modi in de aanloop naar de nationale verkiezingen volgend jaar.
Om de bevoorradingscrisis te beheersen, is India begonnen met het importeren van tomaten uit Nepal en heeft het busjes georganiseerd om het basisproduct tegen goedkopere prijzen over het hele land te verdelen, waarbij berichten op sociale media enorme rijen lieten zien.