LONDEN, 6 septembe (Reuters) – Nieuwe regels van de Europese Unie zullen de basisprincipes van het zakendoen op het internet en op mobiele telefoons herschrijven, waardoor de manier waarop Big Tech geld verdient en de manier waarop consumenten toegang hebben tot deze diensten wordt veranderd.
De Digital Markets Act (DMA) is een van ‘s werelds strengste stukken wetgeving die gericht is op de marktmacht van ‘s werelds grootste technologiebedrijven en is bedoeld om het makkelijker te maken voor mensen om te bewegen tussen concurrerende diensten – zoals sociale mediaplatforms, internetbrowsers en app-winkels.
Op woensdag heeft de Europese Commissie 22 diensten van de grote techbedrijven aangewezen als ‘poortwachters’ van online diensten.
Dat betekent dat ze hun berichtenapps moeten laten samenwerken met rivalen en gebruikers moeten laten beslissen welke apps ze vooraf op hun apparaten installeren.
De bedrijven zijn Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft en TikTok-eigenaar ByteDance. Ze hebben zes maanden de tijd om aan de regels te voldoen.
Hieronder leest u hoe de nieuwe regels van invloed kunnen zijn op elke dienst:
Onder de DMA moeten gatekeeper-diensten nu expliciete toestemming krijgen voordat ze een gebruiker volgen voor advertentiedoeleinden.
Zakelijke klanten die gebruik maken van online advertentiediensten van Amazon, Google en Meta zullen ook de bevoegdheid krijgen om te vragen naar de verzamelde gegevens met betrekking tot hun campagnes, een waardevolle bron die vaak verborgen wordt gehouden voor zakelijke klanten.
Apple en Google zullen gedwongen worden om ruimte te bieden aan app stores van derden op hun respectievelijke iOS- en Android-apparaten.
Momenteel kunnen Android-gebruikers apps van alternatieve bronnen installeren, een proces dat bekend staat als ‘sideloading’, maar hiervoor moeten ze vaak bepaalde beveiligingsinstellingen uitschakelen. Apple heeft om veiligheidsredenen gewaarschuwd tegen sideloading.
Industrie-experts hebben een ‘tsunami van alternatieve app-winkels’ voorspeld zodra de nieuwe regels van kracht worden, met de mogelijkheid van exclusiviteitsdeals die betekenen dat bepaalde games en apps alleen via geselecteerde winkels gedownload kunnen worden.
Ben Wood, CMO van industrie-analysebedrijf CCS Insight, vertelde eerder aan Reuters dat kleinere startups, maar ook giganten als Amazon en Microsoft, zouden kunnen proberen om consumenten en ontwikkelaars naar hun eigen appstores te lokken.
Net als bij appstores zullen consumenten niet langer gedwongen worden om andere standaard apps op hun apparaten te gebruiken – zoals de Safari webbrowser op een iPhone, of Google Maps op een Android telefoon.
Gatekeepers moeten gebruikers in staat stellen om gemakkelijker over te schakelen van de standaard appstore, webbrowser, navigatietool en andere apps naar alternatieven van hun keuze. Ze kunnen gebruikers bijvoorbeeld bij het instellen van hun apparaat een ‘keuzescherm’ met een reeks opties aanbieden.
Diensten zoals de marktplaats van Amazon, de contentfeed van Facebook en de zoekmachine van Google mogen hun eigen diensten en producten geen voorkeursrang geven boven alternatieven wanneer gebruikers door hun scherm scrollen.
Dit komt op het moment dat online retailgigant Amazon wereldwijd onder vuur ligt vanwege beweringen dat het zijn eigen producten voorrang geeft boven die van verkopers van derden die zijn platform gebruiken.
Onder de nieuwe interoperabiliteitsregels van de DMA zullen messaging-apps van gatekeepers niet langer van andere worden afgescheiden.
De EU heeft tot nu toe alleen de Facebook Messenger- en Whatsapp-diensten van Meta aangewezen. Zodra de DMA van kracht wordt, kunnen gebruikers vanaf deze platforms direct berichten versturen naar contactpersonen via andere apps, zoals Signal of Telegram.
Ambtenaren onderzoeken momenteel of Apple’s iMessage service aan de lijst moet worden toegevoegd.
Een dergelijke stap zou een grote omwenteling betekenen voor de techgigant, die een heel ecosysteem van producten – iPhones, iPads, Mac-computers en meer – heeft ontworpen rond hoe goed ze samenwerken.