LONDEN, 11 september (Reuters) – BMW zei maandag dat het 600 miljoen pond (750 miljoen dollar) zal investeren in zijn fabrieken in het VK om zijn merk Mini tegen 2030 volledig elektrisch te maken. Dit geeft een nieuwe impuls aan de Britse auto-industrie na jaren van Brexit-gerelateerde onzekerheid.
Vanaf 2026 zal de Duitse premium autofabrikant twee elektrische modellen maken in zijn Mini-fabriek in Oxford – de Mini Cooper 3-deurs en de compacte crossover Mini Aceman.
De fabriek zal vanaf 2030 alleen nog maar elektrische modellen maken en veel van die auto’s zullen worden geëxporteerd naar markten over de hele wereld, zei BMW’s productiechef Milan Nedeljkovic.
In een gesprek met journalisten in Oxford zei Nedeljkovic dat het bedrijf in de nieuwe modellen die in Oxford worden gemaakt, accu’s wil gebruiken die in Europa zijn gemaakt. Maar hij gaf niet aan of die uit het VK zouden komen.
Artikel gaat verder na afbeelding.
Emirhankaramuk / Shutterstock.com.
Hij zei dat dit afhangt van de aantrekkelijkheid van de markt voor zijn leveranciers. Dezelfde twee modellen zullen ook in China gemaakt worden en de export van deze auto’s zal in 2024 beginnen.
Kemi Badenoch, de Britse minister van Handel, zei ook in Oxford: “We willen dat de autoproductie niet alleen in het Verenigd Koninkrijk blijft, maar dat het de beste ter wereld wordt, en dit is een deel van dat verhaal”.
Badenoch weigerde commentaar te geven op de hoogte van de subsidie die BMW zal ontvangen voor de productie van de Mini, volgens Britse media 75 miljoen pond.
BMW zal ook investeren in zijn fabriek in Swindon, die onderdelen maakt voor Mini modellen. Het was nog te vroeg om te zeggen wat er zou gebeuren met de motorenfabriek in Hams Hall, vlakbij Birmingham, zei Nedeljkovic.
De kleine, snelle en betaalbare originele Mini werd in 1959 verkocht en is onder BMW populair gebleven sinds het merk in 2001 nieuw leven werd ingeblazen, maar de toekomst ervan in Groot-Brittannië is al jaren onzeker. Dit wordt verergerd door de angst dat Brexit het bedrijf ertoe zou aanzetten om de productie naar Duitsland, China of elders te verplaatsen.
Toch blijft de industrie op scherp staan met zowel Britse als Europese autofabrikanten die oproepen tot uitstel van de implementatie van post-Brexit “oorsprongsregels”. Wat betekent dat 45% van de waarde van een EV die in de Europese Unie wordt verkocht vanaf 2024 uit Groot-Brittannië of de EU moet komen om tarieven te vermijden.
“De industrie schreeuwt tegen de EU,” zei Badenoch in Oxford, met het argument dat tarieven op in de EU en het VK geproduceerde auto’s de Chinese fabrikanten alleen maar zouden helpen. Volgens Badenoch is er meer tijd nodig om lokale capaciteit op te bouwen.