Buitenland

Indonesië verbiedt verkopen producten via TikTok en social media

27-09-2023 13:18

TikTok
Ti Vla / Shutterstock.com

JAKARTA, 27 september (Reuters) – Indonesië heeft e-commercetransacties op sociale mediaplatforms verboden, aldus de minister van Handel op woensdag. Dit is een klap voor de korte-video-app TikTok, die de grootste economie van Zuidoost-Azië een extra impuls wil geven op het gebied van e-commerce.

De regering zei dat de maatregel, die onmiddellijk van kracht wordt, bedoeld is om offline handelaren en marktplaatsen te beschermen, en voegde eraan toe dat afbraakprijzen op sociale mediaplatforms een bedreiging vormen voor kleine en middelgrote ondernemingen.

Miljardeninvestering

De maatregel komt slechts drie maanden nadat TikTok beloofde de komende jaren miljarden dollars te investeren in Zuidoost-Azië, voornamelijk in Indonesië, in een grote poging om zijn e-commerce platform TikTok Shop op te bouwen.

TikTok, dat eigendom is van het Chinese ByteDance, heeft 125 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in Indonesië en heeft geprobeerd om het grote aantal gebruikers om te zetten in een belangrijke bron van inkomsten uit e-commerce.

Het bedrijf reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar. Maandag zei het bedrijf dat de regering rekening moet houden met “het levensonderhoud van meer dan zes miljoen” lokale verkopers die actief zijn op TikTok Shop.

‘Eerlijke en rechtvaardige concurrentie’

Minister van Handel Zulkifli Hasan vertelde verslaggevers op woensdag dat de regelgeving bedoeld is om “eerlijke en rechtvaardige” concurrentie tussen bedrijven te garanderen, en voegde eraan toe dat het ook bedoeld was om de gegevensbescherming van gebruikers te waarborgen.

Hij waarschuwde ervoor om sociale media niet tegelijkertijd een e-commerce platform, winkel en bank te laten worden.

Minimumprijs

De nieuwe regelgeving vereist ook dat e-commerce platforms in Indonesië een minimumprijs van 100 dolla  instellen voor bepaalde artikelen die rechtstreeks uit het buitenland worden gekocht. Dit blijkt uit een document van de regelgeving dat door Reuters is bekeken. Ook moeten alle aangeboden producten aan lokale normen voldoen.

Zulkifli zei dat TikTok een week de tijd had om aan de regelgeving te voldoen of anders met sluiting bedreigd zou worden. Zijn plaatsvervanger Jerry Sambuaga noemde eerder deze maand de ‘livestreamingfuncties van TikTok als voorbeeld van mensen die goederen verkopen op sociale media.

Onderzoeksbureau BMI zei eerder op woensdag dat TikTok het enige bedrijf zal zijn dat door het transactieverbod wordt getroffen en dat het onwaarschijnlijk is dat de maatregel de groei van de digitale marktplaatsindustrie zal schaden.

GoTo’s Tokopedia

De Indonesische e-commercemarkt wordt gedomineerd door bedrijven als GoTo’s Tokopedia van eigen bodem, Shopee van Sea en Lazada van de Chinese e-commercereus Alibaba.

De e-commercetransacties in Indonesië bedroegen vorig jaar bijna 52 miljard dollar en daarvan vond 5% plaats op TikTok, volgens gegevens van adviesbureau Momentum Works.

Indonesië is een van de weinige markten waar TikTok TikTok Shop heeft gelanceerd, omdat het probeert te profiteren van zijn grote gebruikersbestand in het land.

125 miljoen actieve maandelijkse gebruikers

De 125 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in Indonesië zijn bijna gelijk aan de gebruikerscijfers voor Europa en liggen iets achter op de meer dan 150 miljoen gebruikers in de VS. TikTok lanceerde eerder deze maand een online shoppingdienst in de VS.

De reacties van winkeliers waren gemengd.

Fahmi Ridho, een verkoper van kleding op TikTok, zei dat het platform een manier was voor winkels om de klap van de COVID-19 pandemie te boven te komen.

“De verkoop hoeft niet per se via (fysieke) winkels te gaan, je kunt het online doen of waar dan ook alles zal nog steeds een deel hebben,” zei hij.

Maar Edri, die maar één naam draagt en kleding verkoopt op een grote groothandelsmarkt in Jakarta, was het eens met de regelgeving en benadrukte dat er grenzen moeten zijn aan artikelen die online verkocht worden.