(Bloomberg, 9 oktober 2023) – De Duitse afdeling van ING Groep NV weigert klanten die geen geloofwaardige emissiereductieplannen kunnen overleggen, aldus een topman.
Eddy Henning, die de commerciële bankactiviteiten van ING in de grootste economie van Europa leidt, zegt dat kredietnemers die niet adequaat reageren op vragen van de bank over hun CO2-voetafdruk, moeten verwachten dat hun kredietaanvragen worden afgewezen.
“Wat voor ons niet werkt, is als klanten geen visie hebben over hoe ze gaan overstappen” op een minder koolstofintensief bedrijfsmodel, zei hij in een interview. “Soms betekent dat dat je weg moet lopen”van een lener.
In de praktijk betekent het beleid dat ING Duitsland elk jaar in “een handvol gevallen” een klantrelatie beëindigt – of aanvragen afwijst van bedrijven die klant willen worden, aldus Henning.
De opmerkingen zijn een zeldzame publieke erkenning van een grote Europese bank en suggereren dat de toon rond het beheren van kredietportefeuilles voor klimaatrisico’s aan het verschuiven is in het licht van de steeds strengere klimaatregelgeving.
Sommige bankinvesteerders, waaronder Nederlandse en Scandinavische pensioenfondsen, hebben ook hun ongeduld laten blijken over de achterstand die de sector heeft als het gaat om het wegsturen van kapitaal uit vervuilende industrieën naar groenere bedrijven.
Het verbreken van de banden met een grote klant kan kostbaar zijn voor een bank en zal waarschijnlijk gevolgen hebben voor een aantal producten, variërend van werkkapitaalleningen tot cashmanagementdiensten, hedgingproducten en overnamefinanciering. Volgens Henning geeft de beslissing echter ook een belangrijke boodschap af.
Als een klant wegvalt, brengt dat meestal “een denkproces” op gang bij het bedrijf in kwestie, aldus Henning.
“Als ik vandaag terugkijk naar bedrijven waar we een paar jaar geleden bij wegliepen, zijn ze nu superbankabel, dus ze zijn echt veranderd”, zei hij.