(Bloomberg, 17 oktober 2023) – Laten we eens kennismaken met de nieuwste generatie nukefluencers.
Er is een Braziliaans model. Miss Amerika. Een non-profit oprichter die Atomic Eric heet. En een promovenda aan het Massachusetts Institute of Technology die zichzelf Ms. Nuclear Energy noemt en meer dan 118.000 TikTok volgers heeft. Ze zijn allemaal op dezelfde zoektocht: kernenergie leuker maken.
Op Instagram, TikTok en andere sociale mediasites zeggen deze beïnvloeders, waaronder één die fondsen ontvangt van een laboratorium van het Amerikaanse Ministerie van Energie, dat ze desinformatie willen tegengaan bij mensen die reactoren instinctief associëren met potentieel catastrofale rampen.
De atoomevangelisten spelen in op een generatie die zich steeds meer zorgen maakt over de opwarming van de aarde door te benadrukken dat kernenergie CO2-vrij is. Het doel is om de steun onder de bevolking te vergroten wat uiteindelijk moet leiden tot concrete plannen voor nieuwe centrales.
Hun korte, pittige en vaak humoristische video’s en posts bagatelliseren de zorgen van tegenstanders, waaronder Greenpeace, die beweren dat kernenergie noch schoon noch veilig is. Critici wijzen op de risico’s die gepaard gaan met de winning van uranium, het beheer van kernafval en de hoge kosten om reactoren te bouwen.
Kaylee Cunningham, ook bekend als Ms. Nuclear Energy en afgestudeerd nucleair ingenieur aan het MIT, heeft meer dan 2,4 miljoen likes gekregen voor de video’s op haar TikTok-pagina die de draak steken met de bangmakerij over kernenergie. Er zijn er verschillende over het controversiële afvalwater van de Japanse kerncentrale Fukushima – “eigenlijk iets waar je je geen zorgen over hoeft te maken”.
Cunningham, die zegt dat ze geen financiering ontvangt van nucleaire groepen, werd aangespoord om haar eerste TikTok-video te maken in 2021 na een rondleiding door geothermische energiecentrales in IJsland; toen ze vroeg naar het idee om deze aan te vullen met kernenergie, zei Cunningham dat ze verbijsterd was toen energie-experts daar reactoren verwarden met kernwapens.
Haar post waarin ze het verband weerlegde, raakte een gevoelige snaar bij kijkers en sindsdien heeft ze er nog honderden geüpload.
Eèn van haar favorieten is “Waarom kernenergie beter is dan je ex. Reden nr. 1: Het is schoon.” Het bericht is grappig, maar het slaagt er ook in om in slechts 15 seconden de belangrijkste voordelen van de technologie aan te prijzen. En het is één van de beste manieren om haar leeftijdsgenoten te bereiken op een manier die ze zullen begrijpen.
“Jonge mensen halen hun nieuws uit sociale media,” zei Cunningham. “Je ziet technische mensen niet op dit alledaagse niveau praten.
Deze beïnvloeders op het gebied van kernenergie helpen de industrie nieuw leven in te blazen en dat vertaalt zich in concrete stappen over de hele wereld. Japan herstart reactoren die buiten werking zijn sinds het ongeluk in Fukushima in 2011, toen een tsunami een kerncentrale onklaar maakte, waardoor er straling in de atmosfeer lekte. Ongeveer 110.000 inwoners moesten worden geëvacueerd.
Californië had gepland om zijn laatste reactor in 2025 te sluiten, maar doet nu pogingen om hem in bedrijf te houden. Ongeveer 57% van de Amerikanen zegt nu voorstander te zijn van de ontwikkeling van meer kerncentrales, tegenover 43% in 2020, volgens het Pew Research Center.
Miss America Grace Stanke, een studente nucleaire techniek aan de Universiteit van Wisconsin-Madison, koos ervoor om haar tijd te besteden aan het promoten van kernenergie en het verschijnen op conferenties. Maar ook het aanmoedigen van studenten om een carrière in de industrie na te streven.
Dat is een opmerkelijke verandering dan voor de verkiezing tot Miss America; haar voorganger gebruikte het platform om te pleiten voor de Special Olympics. Stanke won via de wedstrijd 68.000 dollar aan beurzen en verwacht na haar afstuderen volgend jaar te gaan werken voor Constellation Energy Corp., de grootste Amerikaanse exploitant van kerncentrales, waarschijnlijk voor nucleaire ontwerpen.
“We moeten zien dat er actie wordt ondernomen, en dat begint op topniveau als het om kernenergie gaat,” zei Stanke, die zichzelf op haar Instagram-pagina, die meer dan 19.000 volgers heeft, omschrijft als een nucleaire nerd. “Meer steun vandaag betekent meer actie morgen.”
Dan is er Isabelle Boemeke, een Braziliaans model dat post onder de nom du climat Isodope. In een van haar schoonheidsvideo’s – die meer over kernenergie gaan dan over oogschaduw – zegt ze: “We willen onze poriën net zo schoon als onze elektriciteit.”
In een andere video raadt de zelfbenoemde eerste influencer op het gebied van kernenergie een “reinigingsmiddel aan met de naam ‘stop in godsnaam met het sluiten van kerncentrales'”. Ze merkt op haar website ook op dat ze geen financiering ontvangt van de nucleaire industrie.
Kort en eigenzinnig is wat nodig is om de aandacht van kijkers te trekken, vooral van een jonger publiek met een korte aandachtsspanne, zegt Ioana Literat, universitair hoofddocent communicatie aan het Teachers College van Columbia University.
Sociale mediasites zijn het publieke plein van de 21e eeuw geworden en dat is waar generatie Z samenkomt en meningen deelt. Klimaatverandering is misschien wel de grootste kwestie voor jongeren vandaag de dag, wat wordt weerspiegeld in de groeiende steun voor kernenergie.
“Activisme vindt nu plaats op sociale media,” zei Literat. “Het is geëvolueerd van het omhoog houden van spandoeken bij protestmarsen in de jaren 60.”
De steun laat ook een opmerkelijke verschuiving zien binnen de milieugemeenschap, aldus David Brown, senior vice president voor federale overheidszaken en openbaar beleid bij Constellation Energy. “Het script is echt omgedraaid,” zei hij. “Je kunt niet echt serieus zijn over milieu als je niet serieus bent over kernenergie.”
Toch blijven de jonge nukefluencers vechten tegen een aanhoudend gevoel van anti-nucleair sentiment dat in de jaren 1970 en 1980 ontstond als reactie op atoomwapens en het militair-industriële complex dat ze promootte.
Grote bedrijven, waaronder de grote nutsbedrijven die kerncentrales bouwden, werden allemaal samen gezien als de krachten die een bedreiging vormden voor de groeiende milieubeweging.
Veel jonge voorstanders van kernenergie hebben geen ervaring uit de eerste hand met kernrampen zoals Fukushima of Tsjernobyl, zegt Kevin Kamps, specialist in radioactief afval bij de milieuorganisatie Beyond Nuclear.
Ze zijn misschien enthousiast over de koolstofvrije energie die uit reactoren komt, maar ze hebben nog geen bijbehorend gevoel van scepsis hierover ontwikkeld, zegt hij.
“Het is makkelijk om mensen te misleiden die te jong zijn om deze ervaringen te hebben meegemaakt,” zegt Kamps. “Er bestaat zoiets als gezonde angst. Bang zijn voor kernenergie en radioactiviteit en kernafval is een gezonde angst.”
Eric Meyer, die Atomic Eric heet, is uitvoerend directeur van de non-profit belangengroep Generation Atomic, die meer dan 14.000 volgers heeft op X.
Zijn groep krijgt ongeveer een derde van zijn financiering van Idaho National Laboratory, de locatie van het Amerikaanse Energy Department dat onderzoek doet naar geavanceerde nucleaire technologie. De rest van zijn financiële steun komt van donaties en de verkoop van merchandise.
Tijdens een recent bezoek aan New York stopte hij op Times Square om toeristen te interviewen over kernenergie. Een bezoeker uit Nederland was een grote fan van reactoren en zei dat hij vanuit zijn huis een kerncentrale kon zien. Een ander was verrast toen hij hoorde dat het de belangrijkste bron van schone energie in de VS is, veel groter dan zonne-energie.
Velen waren onder de indruk van hoeveel stroom een uraniumkorrel kan leveren, vooral in vergelijking met een vrachtwagen vol steenkool. De meesten wisten niet veel over energiebeleid, en sommigen leken niet erg geïnteresseerd. Een vrouw uit Georgië wilde alleen weten of de reactoren betrouwbaar zijn.
Hun reacties belanden op zijn TikTok-kanaal, naast video’s die mythes over radioactiviteit ontkrachten en kernenergie promoten.
“In het beste geval doen mensen wat ik deed en realiseren ze zich hoe belangrijk dit is en wijden ze hun leven aan het vechten hiervoor,” zei Meyer. “Mensen zullen de meme zien en dan misschien de podcast bekijken, en dan zullen ze de kwestie misschien echt begrijpen.”