Economie

‘Wellness’-industrie had waarde van 5,6 biljoen dollar in 2022

09-11-2023 10:49

Yoga
Shutterstock.

(Bloomberg, 9 november 2023)Wellness is een grote, wereldwijde business met 5,6 biljoen dollar aan inkomsten in 2022, volgens een nieuw rapport van het Global Wellness Institute, een toonaangevende industriegroep.

Volgens onderzoek van de non-profitorganisatie is de industrie gegroeid van 3,4 biljoen dollar in 2013 tot naar verwachting nog eens 57% in 2027, tot 8,5 biljoen dollar, ongeveer twee keer zo groot als het bruto binnenlands product van Duitsland.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

“We zijn verrast door de veerkracht van de mondiale wellnesseconomie en hoe snel deze zich heeft hersteld van de pandemie”, zegt Katherine Johnston, senior research fellow bij GWI, in een persbericht.

Er zijn verschillende schattingen over de omvang van de wellnessindustrie. Een veel genoemd getal is bijvoorbeeld 1,5 biljoen dollar, gepubliceerd door adviesbureau McKinsey & Co. in 2021.

Containerbegrip

‘Wellness’ kan een vaag containerbegrip zijn voor een grote verscheidenheid aan bedrijven. Voor haar rapport definieerde GWI de industrie als “het actief nastreven van activiteiten, keuzes en levensstijlen die leiden tot een staat van holistische gezondheid”.

In zijn onderzoek splitst GWI wellness op in verschillende grote categorieën, waarvan de grootste – persoonlijke verzorging en schoonheid – gewaardeerd wordt op 1,08 biljoen dollar. Deze subsector omvat onder andere huidverzorging en haar- en nagelsalons.

Gewichtsverlies

Net achter die categorie komt gezond eten, voeding en gewichtsverlies, op 1,07 biljoen dollar; dit is exclusief de snel groeiende markt voor voorgeschreven medicijnen voor gewichtsverlies zoals Ozempic.

Andere GWI-categorieën zijn wellness-toerisme, een industrie van 651 miljard dollar; fysieke activiteiten zoals naar de sportschool gaan; en volksgezondheid, samen met traditionele en complementaire geneeskunde.

Gepersonaliseerde geneeskunde

In een van de grootste veranderingen sinds vóór de pandemie, stegen de uitgaven voor volksgezondheid, preventie en gepersonaliseerde geneeskunde het meest, van 358 miljard dollar in 2019 naar 611 miljard dollar in 2022. Het rapport neemt gezondheidsscreenings voor Covid-19 en kanker op in deze metriek.

Een van de kleinste sectoren is “welzijn op het werk”. Deze bestaat uit door de werkgever aangewezen programma’s die gericht zijn op het stimuleren van de gezondheid en het welzijn van werknemers, zoals fitness en educatieve lessen.

In tegenstelling tot veel van de andere sectoren is deze markt sinds 2019 gekrompen, van 52,2 miljard dollar naar 50,6 miljard dollar in 2022, omdat meer werknemers nu thuis werken en bedrijven op de kosten hebben bezuinigd.

Hotels

Het is een ander beeld voor horecabedrijven, die steeds meer proberen te profiteren van wellness-toerisme en de vraag naar spa’s. Kerzner, met luxemerken als One&Only en individuele hotels als Atlantis the Royal, creëert een merk rond deze trend, met een eerste locatie die begin volgend jaar in Dubai wordt geopend: Siro richt zich op de fysieke fitheid, mentale gezondheid, voeding en slaap van gasten.

Equinox, ooit bekend van luxe sportscholen, opende in 2019 zijn eerste hotel in de Hudson Yards in New York, met kamers die worden omschreven als “tempels voor regeneratie”; in september werd het opgenomen in de allereerste World’s 50 Best hotels lijst.

Slimme artsen

Het enige andere hotel in New York dat op die lijst staat, Aman New York, heeft een wellnessvleugel van drie verdiepingen die deels spa, deels medische praktijk is. Een internist, opgeleid aan Harvard, kan uw bloedonderzoek analyseren en ‘wellness-onderdompelingsprogramma’s’ voorschrijven, waaronder ‘hyperbare zuurstoftherapie’.

“Elk groot merk heeft ingezien dat wellness het nieuwe slagveld is voor super-de-luxe hotels”, zegt Inge Theron, oprichter van Facegym, in een interview met Bloomberg eerder dit jaar.

“Waar het vroeger ging om welk restaurantconcept je hebt, gaat het nu om wat je doet in de spa. Het gaat niet alleen om het hebben van een groot zwembad, het gaat nu om welke slimme artsen en wetenschappers je in dienst hebt.”

Yogareizen

Wat betreft wie het meest uitgeeft aan wellness, de uitgaven per hoofd van de bevolking zijn het hoogst in Noord-Amerika, met 5108 dollar per jaar – ver boven de 1596 dollar in Europa. Al die lidmaatschappen van sportscholen, knipbeurten, vitamines, bezoekjes aan kuuroorden en yogareizen stapelen zich op.