Heb je geld nodig voor je bedrijf? Dan kan een zakelijke financiering uitkomst bieden. Als jij je in de mogelijkheden verdiept, ontdek je dat geldverstrekkers onderscheid maken tussen zakelijk krediet en een zakelijke lening. Wie nog niet eerder een financiering voor zijn bedrijf heeft gebruikt, weet ongetwijfeld niet wat de beste keuze is. Daarom helpen wij je op weg. In deze tekst zetten we de verschillen en overeenkomsten van zakelijk krediet en een zakelijke lening op een rijtje, zodat jij straks kunt bepalen welke financiering het beste bij je doelen past.
Een eerste verschil tussen zakelijk krediet en een zakelijke lening zit hem in het bestedingsdoel. Is er sprake van een tijdelijk tekort aan liquide middelen? Of heb je geld nodig om de dagelijkse uitgaven voor je bedrijf te betalen? Dan kun je het beste voor zakelijk krediet kiezen. De meeste ondernemers gebruiken deze financieringsvorm om werkkapitaal te financieren, als voorraadfinanciering of om te investeren in groei of uitbreiding. Een zakelijke lening wordt op zijn beurt vaak aangevraagd om een langlopende investering in een bedrijf of een eenmalige grote uitgave te financieren. Hierbij kun je denken aan de aankoop van een nieuwe machine of nieuw voertuig, maar ook aan een investering in groei en uitbreiding of de inventaris van een bedrijf.
Of je nu voor zakelijk krediet of een zakelijke lening kiest, je krijgt bij beide financieringsvormen te maken met rente. Toch benoemen we de rente hier als verschil en niet als overeenkomst. Dit komt doordat het bij beide financieringen enigszins anders wordt toegepast. Sluit je zakelijk krediet af? Dan zet een geldverstrekker het bedrag voor je klaar op een speciale rekening. Je betaalt alleen rente over het geld dat je daadwerkelijk opneemt. In het geval van een zakelijke lening krijg je het hele bedrag in één keer op je zakelijk rekening gestort. De rente betaal je over het openstaande leenbedrag. Dit bedrag wordt steeds kleiner, omdat je maandelijks naast rente, ook een deel van het leenbedrag terugbetaalt.
Je gebruikt geld van een ander voor je bedrijf als je zakelijk krediet of een zakelijke lening aanvraagt. Daarom verbaast het je waarschijnlijk niet dat je dit geld terug moet betalen. Dit doe je door iedere maand een deel van het geleende bedrag af te lossen. We kunnen je niet precies vertellen hoeveel je per maand betaalt, want de hoogte van de aflossing hangt af van een aantal factoren. Zo speelt de hoogte van de lening hier bijvoorbeeld een rol in en ook het rentepercentage gedurende de looptijd van de financiering dat je met de financier hebt afgesproken. Hoe meer je leent, des te hoger het bedrag dat je iedere maand terugbetaalt aan de geldverstrekker. Afgelost geld kun je bij zakelijk krediet overigens wel weer opnieuw opnemen als je het nodig hebt, bij een zakelijke lening is dit niet mogelijk.
Ook qua manier van aanvragen komen zakelijk krediet en een zakelijke lening overeen. Bij de meeste geldverstrekkers kun je beide financieringen tegenwoordig namelijk online aanvragen. Hier heb je wel eerst een account voor nodig. Zodra je deze eenmaal hebt aangemaakt, kun je het aanvraagproces starten. Om een berekening voor jouw situatie te maken, vraagt een geldverstrekker je allereerst om een aantal gegevens aan te leveren, zoals een recente jaarrekening en 15 maanden bij- en afschrijvingen van je zakelijke rekening. Wanneer je aan de basisvoorwaarden voldoet ontvang je op basis van deze informatie een vrijblijvend aanbod. Staat het voorstel je aan? Doorloop dan simpelweg de stappen en dien je aanvraag in. De geldverstrekker zal je om meer informatie vragen om je aanvraag definitief te kunnen beoordelen. Heb je alle benodigde informatie aangeleverd en blijkt de financiering passend bij je bedrijf en financiële situatie? Dan kan je al snel na ondertekening gebruikmaken van de financiering.