(Zoltan Simon, Rosalind Mathieson, Bloomberg, 13 december 2023) – Hongarije zei dat de Europese Unie een terugkeer naar een strenger fiscaal beleid moet heroverwegen en hogere subsidies voor de elektrische auto (EV)-industrie moet toestaan om de verpletterende concurrentie van de VS en China af te weren.
Minister van Economische Ontwikkeling Marton Nagy noemde Duitsland met de waarschuwing dat de door de staat gesteunde EV-economieën in de VS en China het 27 lidstaten tellende blok op een cruciaal moment in een nadelige concurrentiepositie brengen. Hongarije is een belangrijke hub voor Duitse autofabrikanten.
“Het effect op de Europese economie is verschrikkelijk omdat zelfs Duitse autofabrikanten worden verdrongen uit de EV-markt,” zei Nagy in een interview in Boedapest.
“Dat leidt tot overcapaciteit en uiteindelijk productievermindering, wat ook Hongarije zou kunnen treffen.”
Nu de ministers van Financiën van de EU bijna klaar zijn met een hervorming van de regels voor schulden en tekorten, dringen lidstaten zoals Italië aan op meer flexibiliteit dan in het verleden om economische groei te bevorderen.
Fiscale beperkingen, die werden opgeschort in de economische nasleep van de pandemie en de Russische invasie in Oekraïne, zullen vanaf januari weer van kracht worden.
De regio dreigt ondertussen achterop te raken bij de omschakeling naar elektrische voertuigen door de hoge productiekosten en onaantrekkelijke modellen, waardoor fabrikanten in het nadeel zijn ten opzichte van de concurrentie uit China.
Een tragere groei van de vraag naar EV’s dreigt de EU-doelstelling om de verkoop van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor tegen 2035 uit te bannen, in gevaar te brengen.
Volkswagen AG kondigde vorige maand aan dat het mogelijk meer personeel zal schrappen bij zijn merknaamgenoot, nadat het al diensten had geschrapt en tijdelijke werknemers had ontslagen als gevolg van afnemende EV-orders.
Nagy, de meest invloedrijke economische beleidsmaker van premier Viktor Orban, zei dat er veel op het spel staat voor een sector die centraal staat in de inspanningen van de EU voor de groene transitie.
“We moeten de fiscale regels tijdelijk versoepelen – ik heb het niet over een terugkeer naar fiscaal alcoholisme – maar genoeg om ons concurrentienadeel ten opzichte van de VS en China te verkleinen,” zei Nagy.
De EU heeft geprobeerd China als concurrent harder aan te pakken. Het blok is een antisubsidieonderzoek gestart naar elektrische voertuigen die in China zijn gemaakt.
De regering van president Joe Biden is ook kritisch bekeken in Brussel, omdat zijn Inflation Reduction Act miljarden dollars heeft uitgegeven om EV-producenten te lokken.
In Europa is Hongarije sterk afhankelijk van Duitsland en zijn autofabrikanten. Orban heeft het land in de voorhoede van de EV-transitie geplaatst door accufabrikanten uit het oosten aan te trekken, voornamelijk uit China, Zuid-Korea en Japan.
Deze producenten leveren voornamelijk aan Duitse premium automerken die fabrieken hebben in Hongarije, waaronder Volkswagen’s Audi, Mercedes Benz Group AG en recentelijk BMW AG.
Nagy nam het op tegen Duitsland, Europa’s traditionele hoeder van begrotingsdiscipline, omdat het in zijn eigen uitgavencrisis is gestruikeld.
De coalitie van kanselier Olaf Scholz bereikte begin woensdag een akkoord over de financiering voor volgend jaar. Dit nadat een vonnis van de hoogste rechterlijke instantie het klimaatfonds van de regering – inclusief financiering voor EV-infrastructuur – had getorpedeerd met het argument dat het in strijd was met de nationale regels voor schuldbeperking.
“We willen dat Duitsland slaagt, maar Duitsland heeft op fiscaal gebied de boel belazerd”, zei Nagy.
“Het is onhoudbaar. We kunnen alleen maar hopen dat de Duitse politiek of het Duitse beleid verandert voordat de negatieve economische gevolgen ons en de rest van Europa treffen.”