06-01-2024 10:39
(Door Dieuwertje Kuipers, TPO, 6 januari 2024) - De monsterzege van 37 zetels voor de PVV is nog niet helemaal verwerkt, blijkens de eenzijdige interpretatie van kiezersonderzoeken door mainstream media. Hoe de duiding van een onderzoek naar de verkiezingsuitslag een ideologische mediabril verraadt.
Nieuw onderzoek toont aan: flitswinst PVV kwam voort uit eigen-volk-eerst-gevoel, kopte De Volkskrant en aangezien de krant onderdeel is van een Belgisch mediakartel werd hetzelfde artikel en inhoud doorgepompt aan lezers van onder meer het Nederlands Dagblad.
De journaliste in kwestie, Margriet Oostveen, ging er op Twitter nog eens even lekker met de sneeuwschuiver overheen. Daar bracht ze haar artikel aan de man met de conclusie dat 'de PVV won door onversneden afkeer van immigratie en links bij kiezers. Zaken als woningmarkt telden marginaal'.
BNNVARA-website Joop.nl sloot de majorette af met de kop Afkeer van migranten de belangrijkste reden om op Wilders te stemmen.
In NRC was te lezen hoe 'de eerste resultaten van het Nationaal Kiezersonderzoek een ander beeld geven dan de grote behoefte aan bestaanszekerheid'. Want, zo citeerde de krant politicoloog Kristof Jacobs: "We hebben bij de antwoorden van PVV-kiezers niet alleen gekeken naar 'bestaanszekerheid', maar ook naar an
Als je al lid bent, log dan hieronder in om direct verder te lezen.
Stock images by Depositphotos