Thyagaraju Adinarayan, Michael Msika, Bloomberg, 30 januari 2024 – Voorbij zijn de dagen van sterrendebuten op de aandelenmarkt die de waarderingen van fabrikanten van elektrische auto’s (EV’s) de hoogte in joegen. Nu is het hebben van een EV-aandeel alleen nog weggelegd voor de dapperen.
Een tsunami van slecht nieuws voor de sector deze week bevestigt hoe ver de sector is gedaald in slechts een paar jaar. Eerst schrapte Renault een beursgang van zijn EV- en softwaretak Ampere op grond van waarderingsproblemen.
Artikel gaat verder na afbeelding.
Daarna meldde Bloomberg dat Volkswagen de pogingen om externe investeerders te zoeken voor zijn PowerCo-batterijeenheid op een laag pitje heeft gezet.
Het is een scherpe ommekeer ten opzichte van de onstuimige dagen van de pandemie, toen investeerders stonden te springen om een positie in de groeiende sector. Opkomende bedrijven zoals Rivian Automotive en VinFast Auto uit Vietnam overtroffen ooit meer gevestigde rivalen zoals General Motors door hun waardering.
De waarde van Rivian bedroeg op een gegeven moment 153 miljard dollar.
Nu verlagen analisten hun winstverwachtingen voor de EV-sector omdat de verkoopgroei vertraagt.
EV-aandelen zijn nu van hun hoogtepunt gevallen, waarbij Lucid Group en XPeng meer dan 80% hebben verloren. Er werd verwacht dat het aanbod van Ampere een van de grootste dit jaar in Europa zou zijn. Renault-CEO Luca de Meo wilde een waardering van maar liefst 10 miljard euro voor het bedrijf – bijna gelijk aan de marktwaarde van Renault.
“Toen ze voor het eerst de waardering van 10 miljard dollar voor Ampere noemden, was de EV-bubbel in de piekmodus met VinFast die handelde als de op één na grootste autofabrikant ter wereld,” zei Mark Taylor. Hij is directeur bij de Britse makelaar Panmure Gordon.
“De tijden zijn snel veranderd.”
De grafieken laten zien hoe de EV-aandelenzeepbel uiteenspatte en waarom de pijn misschien nog moet komen.
Bijna alle EV-aandelen die de afgelopen vijf jaar een beursnotering kregen via IPO’s of fusies met speciale overnamebedrijven, worden nu lager verhandeld dan de prijs waarop ze oorspronkelijk gewaardeerd werden.
Artikel gaat verder na afbeelding.
Rivian, Lucid, Xpeng zijn allemaal bijna 90% gedaald vanaf hun piek. Na hun beursgang was de gecombineerde totale waardering van de drie bedrijven groter dan die van alle traditionele autofabrikanten. Rivian alleen al versloeg VW op een bepaald moment.
Hogere financieringskosten, een trage economie in delen van Europa en het einde van de stimuleringsmaatregelen voor EV’s in landen zoals Duitsland hebben de groei van de sector afgeremd.
Artikel gaat verder na afbeelding.
De Bloomberg EV-aandelenindex laat zien dat bedrijven een hoge premie hebben ten opzichte van traditionele autofabrikanten, zelfs nadat ze de afgelopen jaren hard zijn gedaald. Dat duidt er typisch op dat de sector verder kan corrigeren.
De winstverwachtingen voor de index zijn het afgelopen jaar met 37% naar beneden bijgesteld. De aandelen van BYD daalden dinsdag, nadat sterke kortingen aan het einde van het jaar om de verkoopdoelstellingen voor 2023 te halen, de winst van het in Hong Kong genoteerde bedrijf schaadden.
Hoewel het gebruik van EV’s in China relatief vergevorderd is, is de overheid vorig jaar gestopt met het uitdelen van nationale subsidies, wat heeft bijgedragen aan het uitbreken van een prijzenoorlog in ‘s werelds grootste automarkt.
Aandelen van Tesla worden nog steeds verhandeld tegen 58 keer de verwachte winst, bijna drie keer de S&P 500 Index, ondanks een inzinking eerder deze maand nadat ‘s werelds grootste EV-fabrikant naar marktwaarde waarschuwde voor een afnemende vraag. Het bedrijf heeft de prijzen van zijn auto’s verlaagd en waarschuwde vorige week voor een “aanzienlijk lagere” groei dit jaar.
Artikel gaat verder na afbeelding.
De ratio’s van de ondernemingswaarde ten opzichte van de omzet zijn gedaald, maar EV-makers worden nog steeds verhandeld tegen een premie van meer dan 100% ten opzichte van de bredere wereldwijde auto-index.
Bloomberg Intelligence voorspelt dat de totale groei van de autoverkoop in Europa dit jaar zal vertragen van 14% in 2023 naar 5%, deels door het groeiende pessimisme rond EV’s.
Artikel gaat verder na afbeelding.
Terwijl het sentiment negatief is “zien we een Darwinistische strijd om de levensvatbaarheid van EV”, zegt Adam Jones, een analist bij Morgan Stanley.
“Kijk uit naar een mogelijke reeks aankondigingen van joint ventures met Chinese EV-partners, bijzondere waardeverminderingen, vertraagde capaciteitsuitbreiding, afsplitsingen en koehandel met regelgevende instanties om mogelijk ‘onrealistische’ EV-doelstellingen bij te stellen”, voegde hij eraan toe.
Wil je vaker dit soort artikelen lezen? Neem dan nu een abonnement op TPO Premium en help mee met TPO!