Buitenland

EU wil schepen in Rode Zee beschermen met marinemissie

31-01-2024 19:29

Rode Zee
Stringer/Bloomberg.

Brussel, AP, 31 januari 2024 – De EU is van plan om binnen drie weken een marinemissie in de Rode Zee te starten om vrachtschepen te helpen verdedigen tegen aanvallen van Houthi-terroristen. Die belemmeren de handel en drijven de prijzen op, zei de hoogste diplomaat van het blok woensdag.

Josep Borrell, EU-buitenlandchef, zei dat hij verwacht dat de ministers van Buitenlandse Zaken van de EU de missie zullen goedkeuren tijdens hun vergadering op 19 februari. Ambtenaren zeggen dat zeven EU-landen bereid zijn om schepen of vliegtuigen te leveren. België heeft al toegezegd een fregat te sturen. Van Duitsland wordt hetzelfde verwacht.

Houthi-aanvallen

De door Iran gesteunde Houthi’s hebben een aanhoudende campagne gevoerd van drone– en raketaanvallen op commerciële schepen na het Israëlische offensief in Gaza tegen Hamas dat in oktober begon.

De terroristen in Jemen hebben het echter vaak gemunt op schepen die weinig of geen duidelijke banden hebben met Israël, waardoor ze de scheepvaart op een belangrijke route voor de wereldhandel tussen Azië, het Midden-Oosten en Europa in gevaar brengen.

Vorige week bombardeerden Amerikaanse en Britse troepen meerdere doelen op acht locaties die door de door Iran gesteunde Houthi’s werden gebruikt. Het was de tweede keer dat de twee bondgenoten gecoördineerde vergeldingsaanvallen uitvoerden op de raketlanceercapaciteiten van de terroristen.

Aspides

Borrell benadrukte dat de EU-missie – Aspides genaamd, naar het Grieks voor ‘schild’ – niet zal deelnemen aan militaire aanvallen en alleen op zee zal opereren.

“Dit is het doel: bescherming van de schepen. Het onderscheppen van aanvallen op de schepen. Niet deelnemen aan enige vorm van actie tegen de Houthis. Alleen het blokkeren van de aanvallen van de Houthi’s,” vertelde Borrell aan verslaggevers.

De ministers bespraken welke lidstaat de marine-inspanning zou moeten leiden – Frankrijk, Griekenland en Italië strijden om die rol – en waar het hoofdkwartier van de missie zou moeten worden gevestigd, maar er werden geen beslissingen openbaar gemaakt.

De Griekse minister van Defensie Nikos Dendias zei dat het bod van zijn land werd verwelkomd.

“Ik heb mijn collega’s geïnformeerd dat Griekenland het hoofdkwartier in Larissa aanbiedt als hoofdkwartier voor de operatie en dat het bereid is om de operatie te leiden. Ons aanbod werd positief ontvangen,” schreef hij in een bericht op X.

Larissa huisvest de Helleense luchtmacht en het NAVO-hoofdkwartier in Griekenland.

Inflatie

Borrell zei dat bedrijven om actie van de EU hebben gevraagd, gezien de gevolgen voor de handel als koopvaardijschepen worden gedwongen om de Rode Zee te omzeilen op hun weg van en naar Europa.

“Veel Europese bedrijven hebben ons gevraagd dit te doen, omdat hun bedrijfsmodel veel te lijden heeft onder de hoge kostenstijging en het feit dat ze naar Zuid-Afrika moeten varen,” zei hij, verwijzend naar de alternatieve route die handelsschepen nemen.

“Het beïnvloedt de prijzen en de inflatie. Het is dus voor ons vanzelfsprekend om te proberen dit risico te vermijden.”