Helena Alves, John Leicester, Parijs, AP, 5 februari – Parijzenaars hebben zondag gestemd om SUV’s uit de straten van de Franse hoofdstad te verdrijven door ze veel duurder te maken om te parkeren.
Dit is de laatste stap in een poging van de socialistische burgemeester Anne Hidalgo om de gaststad voor de Olympische Spelen van dit jaar groener en vriendelijker voor voetgangers en fietsers te maken.
Meer dan 54% van de uitgebrachte stemmen in de verkiezing met lage opkomst steunde de maatregel om de parkeertarieven voor grote SUV-bestuurders van buiten de stad te verdrievoudigen tot 18 euro per uur in het centrum van de stad, volgens Franse media.
Slechts 5,7% van de 1,3 miljoen kiesgerechtigden bracht een stem uit in de 39 stembureaus in de stad, aldus de krant Le Monde.
In posts op sociale media betoogde Hidalgo dat SUV’s te veel ruimte innemen in smalle Parijse straten, te vervuilend zijn en “een bedreiging vormen voor onze gezondheid en onze planeet,” en meer verkeersongevallen veroorzaken dan kleinere auto’s.
“Het is tijd om te breken met deze tendens naar auto’s die altijd groter, hoger en breder zijn,” zei ze.
“Jullie hebben de macht om het eigendom van onze straten terug te nemen.”
De kosten voor niet-ingezetenen om SUV’s te parkeren in de centrale arrondissementen van Parijs, in de arrondissementen 1 tot en met 11, zouden stijgen tot 18 euro per uur voor de eerste twee uur, vergeleken met 6 euro per uur voor kleinere auto’s.
Een verblijf van zes uur met een SUV – genoeg om bijvoorbeeld een show en een restaurant te bezoeken – zou maar liefst 225 euro kosten, vergeleken met 75 euro voor kleinere voertuigen.
Weg van het hart van de stad, in de arrondissementen 12 tot en met 20, zou een bestuurder van een SUV 12 euro per uur betalen voor de eerste twee uur, geleidelijk oplopend tot 150 euro voor zes uur.
Het minireferendum stond open voor geregistreerde Parijzenaars. De vraag die hen werd gesteld was: “Voor of tegen de invoering van een specifiek tarief voor het parkeren van zware, omvangrijke, vervuilende individuele auto’s?”
Cyreane Demur, een 20-jarige studente, bracht haar stem uit in het chique 8e arrondissement, waartoe ook de dichtslibbende Champs-Elysées boulevard en de chaotische verkeerscirkel rond de monumentale Arc de Triomphe behoren.
Demur zei dat zwaardere auto’s de verkeersopstoppingen “nog ingewikkelder” maken en dat “je rekening moet houden met de ecologie, de parkeerproblemen”.
Maar Jadine L’Orlendu, een 75-jarige stemmer, zei dat SUV’s “me niet storen, ze nemen niet meer ruimte in dan andere auto’s, de parkeerplaatsen zijn gemarkeerd en mensen moeten rijden wat ze willen rijden. Het gaat om vrijheid.”
De stemming volgt op een andere raadpleging op het stadhuis vorig jaar over de vraag of elektrische scooters te huur moeten worden verboden. De 15.000 minimachines die de meningen verdeelden werden vervolgens verbannen uit de Parijse straten nadat bijna 90% van de 103.000 stemmers de e-scooters afkeurden.
In een land van autoliefhebbers, de thuisbasis van Renault, Citroen en Peugeot, heeft Hidalgo jarenlang gewerkt om Parijs minder autovriendelijk te maken. Motorvoertuigen zijn van sommige wegen geweerd, met name van een oever van de Seine die vroeger een drukke snelweg was.
Het is een centraal Parijs toevluchtsoord geworden voor fietsers, hardlopers, gezinnen en romantici sinds Hidalgo het in 2016 sloot voor autoverkeer.
Er worden meer fietspaden aangelegd voor de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen van 26 juli en 11 augustus die daarop volgen.
Maar het stadhuis zegt dat terwijl het autoverkeer gestaag is afgenomen, met de helft sinds het einde van de jaren 1990, SUV’s de vooruitgang beschadigen en de lucht vervuilen met hun buitenmaatse afmetingen.
Het stadhuis zegt dat SUV-botsingen met voetgangers twee keer zo dodelijk zijn als ongevallen met kleinere auto’s. Het merkt op dat tweederde van de Parijzenaars nu geen auto meer heeft.
De door het stadhuis voorgestelde verhoogde parkeertarieven zouden van toepassing zijn op conventionele SUV’s of SUV’s met een hybride motor van buiten de stad die 1,6 ton of meer wegen en 2 ton of meer als ze volledig elektrisch zijn.