Heejin Kim, Bloomberg, 5 februari 2024 – Zuid-Korea heeft alle ingrediënten om voorop te lopen in de revolutie van elektrische auto’s (EV’s): nationale kampioenen die de verschuiving leiden in Hyundai Motor en Kia goedkope elektriciteit en overvloedige oplaadstations.
Toch daalde de verkoop van EV’s vorig jaar voor het eerst sinds 2017 – met 0,1% tot 157.823 eenheden – volgens gegevens van de Korea Automobile Manufacturers Association.
De hoge prijzen en de stijgende rente hebben geholpen om de vraag af te koelen. Maar twee van de grootste factoren die bestuurders ervan weerhouden om hun benzineauto’s in te ruilen voor een EV zijn de bezorgdheid over de veiligheid en het gebrek aan snelladers.
Volgens een onderzoek uitgevoerd door de Korea Transportation Safety Authority, gepubliceerd in november, zei ongeveer de helft van de EV-eigenaars dat hun grootste zorg over de veiligheid een brand is, veroorzaakt door een auto-ongeluk of tijdens het opladen.
Verschillende geruchtmakende incidenten hebben die bezorgdheid aangewakkerd. In 2022 vloog een elektrische bestelwagen die klaar was met opladen, maar aangesloten bleef op het stopcontact, in brand op de parkeerplaats van een flatgebouw in Busan.
Artikel gaat verder na afbeelding.
In 2020 kwam een passagier van een EV met chauffeur om het leven toen de auto in brand vloog nadat hij tegen de muur van een ondergrondse parkeergarage was gebotst.
Dat geval treft Koreanen, van wie velen in hoge woonflats wonen. Branden bij opladers in ondergrondse parkeergarages – een gesloten ruimte waar vlammen zich snel kunnen verspreiden en brandweerwagens moeilijk bij kunnen – maken bestuurders nog nerveuzer. In december verbood de overheid de installatie van opladers onder de tweede kelderverdieping.
Blogs over hoe een autodeur te openen in geval van een EV-brand zijn nog steeds populair op de Koreaanse website Naver. De website van Tesla laat zien dat passagiers die achterin een Model S zitten aan een ontgrendelingskabel moeten trekken die verborgen zit onder de rand van het tapijt om de elektronische deuren handmatig te openen als er geen stroom is.
Voor Ashley Eom, een 46-jarige makelaar uit Seoul, zijn de zorgen over de veiligheid genoeg om haar af te houden van een EV.
Artikel gaat verder na afbeelding.
“Ik hoorde dat sommige bestuurders in EV’s stierven omdat ze de deur niet handmatig konden openen bij brand,” zei ze.
“Wat als mijn 10-jarige zoon die op de achterbank zit de deur niet kan openen wanneer een EV in brand vliegt?”
Om zeker te zijn, de zorgen kunnen overdreven zijn, gezien er een cumulatief totaal van slechts 132 geregistreerde EV-branden was in juni 2023. Dat is vergelijkbaar met ongeveer 4000 branden per jaar in benzineauto’s in het land.
Tesla heeft ook lang volgehouden dat EV-branden onnodige aandacht trekken, zoals een fatale crash in 2021 met een Model S in Texas waarbij brandweerlieden vier uur en meer dan 113.560 liter water nodig hadden om de brand te blussen.
Volgens het impactrapport voor 2020 was er in de acht jaar daarvoor ongeveer één Tesla-brand per 205 miljoen afgelegde kilometers (330 miljoen kilometer), vergeleken met één brand per 19 miljoen kilometer voor conventionele voertuigen.
Een ander probleem voor Koreaanse bestuurders is het gebrek aan oplaadfaciliteiten, ondanks het feit dat het land het hoogste aantal openbare oplaadpunten ter wereld heeft en goedkope elektriciteit (ongeveer 20 cent per 7 kilometer). Volgens het International Energy Agency zijn ongeveer 90% van de openbare oplaadpunten echter langzame opladers.
Onlangs hebben autobezitters geklaagd over elektrische vrachtwagens die opstoppingen veroorzaken bij oplaadpunten. Dankzij fikse overheidssubsidies zijn elektrische vrachtwagens goed voor 20% van alle EV’s in Korea.
“Elektrische vrachtwagens bezetten altijd laadstations, vooral die in de buurt van snelwegen buiten Seoul,” zegt Brian Kwon, een manager bij een hotelketen die voor zakenreizen rijdt met de Kia Niro EV, Genesis GV60 en Kia EV6 van het bedrijf.
“Snelladen zelf duurt een uur, en ik zou er ook voor in de rij moeten staan.”
“Ik gebruik geen EV’s meer,” voegde hij eraan toe. “Ik heb ze te koop gezet.”
Truckers klagen ook over de noodzaak om hun voertuigen vijf of zes keer per dag op te laden vanwege hun korte actieradius. Hyundai’s 1-tons Porter II Electric, populair bij bezorgers, heeft een bereik van slechts 211 kilometer en het duurt 47 minuten om op te laden bij een snellaadpunt. De Bongo III EV kleine vrachtwagen van Kia heeft dezelfde specificaties.
“De overheid heeft elektrische vrachtwagens hard gepusht en het gebruik van EV’s alleen maar opgevoerd zonder rekening te houden met de laadinfrastructuur”, zegt Kim Pil-Soo, een professor autotechniek aan het Daelim University College in Anyang City.
“Hyundai gebruikt nog steeds een oud platform om elektrische trucks te produceren, dus ze kunnen niet meer batterijen meenemen om hun rijbereik te vergroten.”
Ondanks alle uitdagingen is Kim Young-chul, een 59-jarige werknemer bij een advocatenkantoor in Seoul, blij met zijn Kia EV6, die hij twee jaar geleden leasde. Kim heeft de perfecte omstandigheden voor een EV – zijn eigen langzame lader thuis (een huis, geen appartement) en een andere op het werk. Hij besteedt slechts 1 dollar per dag aan opladen voor zijn woon-werkverkeer van 40 kilometer.
“Ik ben erg tevreden met mijn EV,” zei Kim.
“Maar ik laat mijn vrouw er niet mee rijden, omdat ze geen goede chauffeur is en een ongeluk kan veroorzaken.”