Economie

McDonalds wil China veroveren

06-02-2024 11:39

McDonalds
Nixx Photography / Shutterstock.com.

Bloomberg, 6 februari, 2024 – McDonald’s zal haar razendsnelle expansie in China voortzetten, ondanks het zwakke consumentenvertrouwen, omdat de hamburgerketen in navolging van haar rivalen op zoek is naar meer groei in kleinere steden die hongerig zijn naar westers fastfood.

Lees ook: Omzet McDonalds daalt door boycottende moslims in Frankrijk en Midden-Oosten

Het bedrijf uit Chicago, Illinois, wil dit jaar ongeveer 1000 restaurants openen in China en daarmee het tempo van nieuwe winkelopeningen in 2023 evenaren, wat een record was voor het bedrijf in het land.

Dat zal goed zijn voor bijna twee derde van de nieuwe restaurants die McDonald’s van plan is te openen in alle markten buiten de VS, zei CFO Ian Borden in een gesprek met analisten.

“We denken dat er een kans voor ons is om de ontwikkeling en penetratie in die markt verder uit te breiden naar veel plaatsen waar McDonald’s niet echt aanwezig is”, voegde CFO Chris Kempczinski toe.

“We liggen goed op schema wat betreft onze ontwikkelingsaspiraties en we verwachten iets soortgelijks te doen in 2024 vanuit dat oogpunt.”

Het bedrijf herhaalde ook zijn doel om eind 2028 meer dan 10.000 restaurants te hebben.

Yum China

Concurrent Yum China Holdings heeft al meer dan 14.000 vestigingen in China en is van plan om het aantal winkels te verhogen tot 20.000 in 2026.

McDonald’s is slechts één wereldwijde keten die zijn marktaandeel in minder bekende Chinese steden wil uitbreiden. De concurrentie wordt heviger nu consumenten in het hele land door economische problemen de broekriem aanhalen, waardoor goedkoop eten, zoals fastfood, aantrekkelijker wordt.

Ruwweg 60% van de nieuwe openingen van KFC-restaurants in China vond plaats in kleinere steden in de eerste negen maanden van 2023, meldde de People’s Daily, een staatsbedrijf, in december.

Prijsoorlogen

Leidinggevenden van McDonald’s zeiden dat ze de verkoop op de Chinese markt afhankelijker zagen worden van promotiecampagnes, waarbij Kempczinski zei dat het bedrijf “zou doen wat we moeten doen om ons concurrentievermogen op die markt te behouden”.

Consumentenmerken in China hebben het afgelopen jaar flinke kortingen en promoties uitgedeeld, waarbij prijsoorlogen zijn uitgebroken om het winkelend publiek te lokken dat elke dollar probeert te rekken.

McDonald’s verhoogde in december de prijzen van sommige producten met gemiddeld 3%. Eind vorig jaar stemde het bedrijf er ook mee in om het minderheidsbelang van Carlyle Group te kopen in het samenwerkingsverband dat het bedrijf runt in China, Hong Kong en Macau voor een niet nader genoemd bedrag.

McDonald’s verhoogde zijn belang in het partnerschap van 20% naar 48% als onderdeel van de deal.