Linda Lew, Bloomberg, 7 februari 2024 – China heeft gezegd dat het de steun voor de industrie van elektrische voertuigen (EV’s) zal versterken nu de sector steeds meer te maken krijgt met handelsbeperkingen van de Europese Unie en de VS.
De ministeries van Handel, Buitenlandse Zaken en Douane en vier andere overheidsinstanties noemden de export van EV woensdag een “belangrijke pijler” in het optimaliseren van China’s buitenlandse handel.
Ze publiceerden ook een reeks richtlijnen met stappen zoals het beter gebruiken van internationale handelsregels en het betrekken van buitenlandse regeringen bij het creëren van een open en transparante omgeving voor de elektrische auto-industrie.
Autofabrikanten in het land worden ook aangemoedigd door de autoriteiten om overzeese onderzoeks- en ontwikkelingscentra op te zetten met lokale partners en ambtenaren riepen de financiële sector in China op om krediet en internationale transacties te optimaliseren. Er werden geen extra details over die monetaire steun gegeven.
China werd ‘s werelds grootste auto-exporteur in 2023, dankzij de productie van elektrische auto’s en gewone personenauto’s die het aan Rusland verkoopt. Dat heeft andere markten op scherp gezet: de EU is in oktober een onderzoek gestart naar de vraag of de Chinese EV-industrie op oneerlijke wijze heeft geprofiteerd van Chinese overheidssubsidies.
De regering Biden overweegt naar verluidt om de invoerrechten op Chinese auto’s te verhogen. Voor deze auto’s geldt al een invoerheffing van 27,5%.
Op woensdag zeiden Chinese instanties dat ze ook zouden helpen bij het opstellen van internationale standaarden voor EV’s en batterijen, waaronder hoe de cellen veilig via het spoor vervoerd kunnen worden.
Deelnemers uit de industrie reageerden positief op de nieuwe richtlijnen en de China Association of Automobile Manufacturers noemde ze een “zeer belangrijke” stap.
“Dit leidt fabrikanten naar internationalisering en verduidelijkt het kader voor relevante overheidsinstanties om de wereldwijde ontwikkeling van de industrie te helpen,” zei Xu Haidong, plaatsvervangend hoofdingenieur van de vereniging.
De richtlijnen zullen uiteindelijk China’s automobielsector helpen om wereldwijd beter te integreren en consumenten wereldwijd van dienst te zijn, voegde hij eraan toe.