Economie

Rederijen waarschuwen: veiligheidssituatie Rode Zee steeds slechter

08-02-2024 14:47

Rode Zee
Luke Dray/Getty Images/Bloomberg.

Alex Longley, Sanne Wass, Bloomberg, 8 februari 2024 – Grote rederijen waarschuwen dat de veiligheidssituatie in de Rode Zee blijft verslechteren, ondanks de inspanningen van het westen om de aanvallen van de Houthi-terroristen in Jemen te beperken.

De bazen van A.P. Moller-Maersk en D/S Norden zeiden donderdag dat het dreigingsniveau in de regio volgens hen blijft escaleren. Dit komt nadat de Japanse scheepvaartgigant Mitsui OSK Lines zei dat de verstoring op de route wel een jaar kon duren.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

Grote delen van de koopvaardijvloot mijden de waterweg sinds de aanvallen van de Houthi’s half november begonnen. Het gebied werd nog onstabieler nadat de VS en het VK midden vorige maand luchtaanvallen lanceerden, waardoor grote reders in alle sectoren de regio gingen mijden.

Dreigingsniveau niet gepiekt

“We hebben het dreigingsniveau niet zien pieken, integendeel”, zei Vincent Clerc, CEO van Maersk, in een interview met Bloomberg TV.

“De hoeveelheid of het bereik van de wapens die worden gebruikt voor deze aanvallen neemt toe en er is geen duidelijk zicht op wanneer en hoe de internationale gemeenschap in staat zal zijn om zichzelf te mobiliseren en ons een veilige doorgang te garanderen.”

De risicoperceptie van de rederijen is belangrijk omdat die bepaalt wanneer schepen terugkeren naar de regio. Alle reders zeiden dat ze hun schepen zullen blijven omleiden, totdat het veilig is om door de Rode Zee te varen.

Somalische piraterij

Naast de luchtaanvallen die door de VS en het VK zijn gelanceerd, is er ook een verdedigingsmacht actief in de Rode Zee die bekend staat als Operation Prosperity Guardian.

Militaire schepen in de regio hebben de afgelopen weken geprobeerd raketaanvallen op koopvaardijschepen te verijdelen, maar de Houthi’s zijn doorgegaan met hun aanvallen.

Tegelijkertijd is ook de Somalische piraterij toegenomen.

“Om weer met vertrouwen door te kunnen varen, moeten er tekenen zijn van een periode van stabiliteit”, zei Norden CEO Jan Rinbo.

“Alleen als dat wordt gecombineerd met een periode zonder aanvallen, zou het voor koopvaardijschepen haalbaar zijn om over een terugkeer na te denken”, voegde hij eraan toe.

“Je hebt een de-escalerende situatie nodig en op dat punt zijn we nog niet,” zei hij telefonisch. “Het lijkt alleen maar te escaleren.”

‘Absoluut zeker’ zijn van veiligheid

Clerc zei dat Maersk nog enkele weken door zal gaan met het omleiden van schepen rond Afrika en heeft eerder gezegd dat het bedrijf “absoluut zeker” moet zijn dat de waterweg veilig is voordat het er weer heen vaart.

MOL zei dat de omleidingen ten minste de komende twee tot drie maanden zullen doorgaan, terwijl Norden zei dat het geen spoedige oplossing verwacht.

Panamakanaal

Tegelijkertijd betekent het droge weer dat het Panamakanaal – een van ‘s werelds andere vitale maritieme chokepoints – minder scheepvaartverkeer heeft vanwege het lage waterpeil. Samen met de crisis in de Rode Zee zorgt dit voor een groot aantal omleidingen van schepen.

“Dat is echt ongekend”, zei Rindbo van Norden.

“Ik heb in mijn 29 jaar in de scheepvaart nog nooit zoiets meegemaakt.”