Ondernemen & zzp

Tesla verdiende in 2023 bijna 1,8 miljard dollar aan verkoop reguleringskredieten brandstofauto’s

09-02-2024 16:31

Tesla
Liesa Johannssen-Koppitz/Bloomberg.

Craig Trudell, Bloomberg, 9 februari 2024 -Tesla blijft profiteren van andere autofabrikanten die hulp nodig hebben om aan de emissienormen te voldoen en houdt zo een lucratieve activiteit in stand waarvan het bedrijf dacht dat die zou verdwijnen.

De door Elon Musk geleide fabrikant genereerde vorig jaar 1,79 miljard dollar aan inkomsten uit reguleringskredieten, zo bleek vorige week uit een jaaroverzicht. Dat bracht het cumulatieve totaal dat Tesla sinds 2009 heeft binnengeharkt op bijna 9 miljard dollar.

Lees ook: Interesse in elektrische auto’s neemt af, beleggers voorkeur voor brandstofauto’s

Het verkopen van wettelijke kredieten is een winstgevende zaak voor Tesla. Het verdient ze door elektrische auto’s te maken en te verkopen en verkoopt de credits vervolgens aan fabrikanten van nieuwe auto’s die de emissielimieten overschrijden. Die zijn vastgesteld door verschillende autoriteiten, waaronder in China, de Europese Unie en de staat Californië.

Tesla draagt weinig tot geen extra kosten voor het verdienen van de credits, dus de verkoop is vrijwel pure winst.

Afname reguleringskredieten

Drieënhalf jaar geleden zei de financieel directeur van Tesla dat hij verwachtte dat de inkomsten geleidelijk zouden verdwijnen.

“We beheren het bedrijf niet met de aanname dat reguleringskredieten op een significante manier zullen bijdragen aan de toekomst,” zei toenmalig CFO Zachary Kirkhorn tijdens een winstcall in juli 2020.

“Het zal voor een bepaalde periode doorgaan, maar uiteindelijk zal deze stroom van reguleringskredieten afnemen.”

Tesla verdiende dat jaar 1,58 miljard dollar aan de verkoop van reguleringskredieten. Hoewel het bedrijf in 2021 ongeveer 7% minder inkomsten uit credits genereerde, heeft het elk van de afgelopen twee jaar meer dan 1,7 miljard dollar binnengehaald.

Autofabrikanten balen

Het is geen geheim dat autokaderleden het betreuren dat ze hiervoor geld Tesla’s kant op hebben moeten schoppen.

“Het maakt ze echt kwaad dat Tesla zo’n boost heeft gekregen omdat het de enige puur elektrische autofabrikant is”, vertelde Mary Nichols, de voormalige voorzitter van de California Air Resources Board, in 2017 aan Bloomberg News.

“In feite hebben ze geholpen om dit opkomende bedrijf te financieren dat nu alle glamour heeft.”

Hoewel er sindsdien meer makers van EV’s zijn opgestaan, heeft Tesla’s bedrijf met reguleringskredieten misschien nog ruimte om te rennen.

EV-doelstellingen

Automakers als Volkswagen en General Motors hebben hun EV-doelstellingen niet gehaald en investeringen in de productie van elektrische voertuigen uitgesteld of geannuleerd.

VW en GM hebben de afgelopen jaren hulp nodig gehad om aan de emissienormen te voldoen, net als Honda Motor Co. en Jaguar Land Rover.

Ondertussen worden de emissieregels er niet eenvoudiger op. Europa heeft vanaf volgend jaar en vanaf 2030 strengere emissiedoelstellingen voor auto’s ingesteld, terwijl het Verenigd Koninkrijk vanaf dit jaar een nul-emissie mandaat voor voertuigen heeft aangenomen.