Het kabinet heeft de Franse botenbouwer Naval Group de opdracht gegeven om vier nieuwe onderzeeboten te bouwen voor Defensie. Ook is er een rol weggelegd voor het Nederlandse maritieme bedrijf Koninklijke IHC. Staatssecretaris van Defensie, Christophe van der Maat, kondigde het voorlopige gunningsbesluit aan de winnende werf vrijdag aan op de marinebasis in Den Helder, meldt het ministerie van Defensie.
Het consortium an Naval en IHC, onder leiding van Naval Group, heeft onder meer het concurrerende Zweedse Saab, dat samenwerkte met de Nederlandse scheepswerf Damen, en het Duitse Thyssenkrupp Marine Systems, verslagen.
De nieuwe onderzeeërs zullen uitgerust zijn met geavanceerde systemen en technologieën, waardoor ze een waardige opvolger zullen vormen van de huidige Walrusklasse.
Van der Maat onthulde samen met vertegenwoordigers van de Onderzeedienst de namen van de nieuwe onderzeeboten: Zijner Majesteits Orka, Zwaardvis, Barracuda en Tijgerhaai.
Het besluit om Naval Group de opdracht te geven is niet alleen gunstig voor de maritieme veiligheid, maar ook voor de Nederlandse industrie en het versterken van onze kennispositie, benadrukte Van der Maat.
De Nederlandse industrie zal een belangrijke rol spelen, zowel bij de bouw als het onderhoud van de onderzeeboten.
Met verbeteringen zoals de mogelijkheid om kruisvluchtwapens te lanceren en geavanceerde sensoren en communicatiesystemen, zullen de nieuwe onderzeeboten van grote toegevoegde waarde zijn voor verschillende soorten missies, zowel in tijden van conflict als vrede.
Na een zorgvuldig offertetraject gaat Naval Group de nieuwe onderzeeboten voor @Defensie bouwen. Zij zijn erin geslaagd een gebalanceerd, veelzijdig en realistisch bod te doen. Ook is een stevige rol weggelegd voor de Nederlandse industrie, een belangrijke eis bij de gunning. pic.twitter.com/IjafFUZ7ed
— Christophe van der Maat (@DefensieStas) March 15, 2024
De komst van de nieuwe onderzeeboten betekent ook een flinke stap voorwaarts op technologisch gebied. Met moderne batterijtechnologie zullen de boten langer onder water kunnen opereren zonder te hoeven ‘snuiveren’, wat hen stiller en minder kwetsbaar maakt voor vijandelijke detectie.
De nieuwe onderzeeboten zullen wereldwijd inzetbaar zijn en kunnen opereren in zowel diepe als ondiepe wateren, waardoor ze een zeldzame en gewaardeerde toevoeging zijn aan de NAVO-vloot.
Na afronding van de beoordeling in de Tweede Kamer zal het leveringscontract worden ondertekend, waarbij ook afspraken worden gemaakt over industriële samenwerking en veiligheidsaspecten met Frankrijk.
Een woordvoerder van IHC, gevestigd in Kinderdijk, bevestigt het binnenhalen van de order, meldt het ANP. IHC uit haar trots over het winnen van de prestigieuze miljardenorder en feliciteert tevens alle Nederlandse bedrijven die zullen bijdragen aan dit cruciale project voor Nederland.
Het bedrijf benadrukt dat de keuze voor het Nederlandse maritieme ecosysteem gunstig is voor het behoud en de verdere ontwikkeling van Nederlandse kennis, werkgelegenheid en economie.
Deze beslissing zal een positieve impact hebben op het maritieme landschap van Nederland en de bijdrage van lokale bedrijven versterken.