Binnenland

Consumentenbond wil dat NZa krachtiger optreedt tegen lange wachtlijsten ggz

04-04-2024 09:47

Illustratiefoto @Pixabay

Redactie, TPO, 4 april 2024 – De Consumentenbond heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) opgeroepen om krachtiger op te treden tegen de langdurige wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en heeft daarom een handhavingsverzoek ingediend tegen zorgverzekeraars, meldt het ANP.

Volgens de bond hadden duizenden psychologen en psychiaters eind januari geen contract met één of meerdere zorgverzekeraars, terwijl zo’n 100.000 verzekerden in afwachting waren van een ggz-behandeling.

Norm maximale wachttijd overschreden

De norm voor maximale wachttijd tussen aanmelding voor ggz-zorg en behandeling is vastgesteld in 2005 en bedraagt veertien weken. In december 2022 stond meer dan de helft van de wachtenden al langer op deze wachtlijst. Vorig jaar bleek dat het aantal wachtenden niet afnam.

Begin maart spoorde de NZa de vier grootste verzekeraars officieel aan om hun zorgplicht met betrekking tot de wachtlijsten te verbeteren. Volgens de Consumentenbond richt de NZa zich voornamelijk op wachtlijstbemiddeling, maar zou ze juist moeten afdwingen dat zorgverzekeraars meer zorg inkopen.

Geen zicht op ingekochte zorg

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, benadrukt dat ondanks de enorme wachtlijsten, verzekeraars slechts de helft van de beschikbare ggz-zorgaanbieders hebben gecontracteerd.

Ze bekritiseert de NZa omdat deze al jarenlang constateert dat er problemen zijn met de wachttijd, maar langdurig niet ingrijpt. Bovendien ziet de toezichthouder niet hoeveel zorg zorgverzekeraars inkopen, wat volgens Molenaar een onhoudbare situatie is.

Daarom heeft de Consumentenbond besloten een handhavingsverzoek in te dienen.