Binnenland

Onderwijsorganisaties willen betere lesmaterialen en koppelverkoop stoppen

12-06-2024 15:07

Scholieren @Pixabay

De kwaliteit van lesmaterialen moet verbeteren en de praktijk van koppelverkoop, waarbij leer- en werkboeken alleen als pakket worden verkocht, moet stoppen. Onderwijsbonden, de PO-Raad, de VO-Raad en andere onderwijsorganisaties willen dat professionals uit de sector meer controle krijgen bij het ontwikkelen van betere leermiddelen.

 

Redactie, TPO, 12 juni 2024 –  In een manifest roepen de organisaties uit het basis- en voortgezet onderwijs op tot meer keuzevrijheid bij de inkoop van lesmateriaal, meldt het ANP.

Ze klagen over uitgevers die leermiddelen alleen als volledig pakket aanbieden, soms inclusief digitaal materiaal. Dit leidt ertoe dat jaarlijks een groot aantal werkboeken ongebruikt in de prullenbak belandt.

De organisaties maken zich zorgen over de hoge kosten van de inkoop, een probleem dat wordt verergerd door de aangekondigde btw-verhoging op boeken van 9 naar 21 procent door de rechtse coalitie.

Directeur-bestuurder primair onderwijs: “Uitgeverijen bieden leerwerkboeken niet meer los aan maar alleen als pakket. Dit zorgt voor een extreme stijging in kosten. De keuze voor uitsluitend een boek wordt niet meer aangeboden door de meeste partijen. Zo word je verplicht om ook een digitale licentie aan te schaffen.” (Bron: PO-Raad)

Grote hoeveelheid lesstof

Uit een peiling onder meer dan 2500 mensen uit hun achterban blijkt dat er veel onvrede is over de huidige leermiddelen. Zes op de tien respondenten vinden dat vaak niet duidelijk is op basis van welke wetenschappelijke kennis keuzes zijn gemaakt.

Leraar primair onderwijs: “Methodes verouderen snel. Er wordt veel materiaal aangeboden of didactiek in methodes gehanteerd waarbij de wetenschap al heeft aangetoond dat het niet werkt. Doodzonde.” (Bron: PO-Raad)

Ongeveer de helft is ontevreden over de grote hoeveelheid lesstof, waarbij onduidelijk is hoe deze bijdraagt aan het behalen van de vastgestelde kerndoelen. Daarnaast moet het aanbod en de toegankelijkheid voor leerlingen met een beperking volgens de leerkrachten en andere onderwijsprofessionals worden verbeterd.

De oproep van het onderwijsveld is gericht aan zowel de politiek als de uitgevers van lesmaterialen, met het doel om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en de kosten voor scholen te verlagen.