Redactie, TPO, 30 juli 2024 – Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Dataforce. Het marktaandeel van Chinese automerken bereikt door deze stijging in juni 11 procent, aldus het ANP.
SAIC, een door de Chinese overheid gecontroleerd bedrijf, zag de grootste groei, vooral door de populariteit van het model MG4. Bovendien droegen subsidies voor elektrische auto’s in Italië bij aan de verhoogde verkoopaantallen.
Op 5 juli werden de hogere importheffingen voor Chinese elektrische voertuigen van kracht. De Europese Commissie heeft deze maatregelen genomen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, aangezien China zijn eigen fabrikanten subsidieert.
Voor een voertuig van SAIC betekent dit bijvoorbeeld een extra heffing van 38 procent. Deze heffing geldt ook voor voertuigen van andere merken die in China zijn geproduceerd.
De verhoging van de importheffingen beoogt een gelijk speelveld te creëren in de Europese markt en de gevolgen van de subsidies die China aan zijn eigen fabrikanten verleent te beperken.