Economie

Reclame voor vliegreizen geen ‘verboden uiting’

07-08-2024 16:05

Reclames voor vliegreizen, zoals die van reisorganisatie TUI, zijn niet in strijd met de Nederlandse reclamerichtlijnen. Dit betekent dat reisorganisaties ook in de toekomst consumenten mogen verleiden tot een vliegvakantie.

 

Redactie, TPO, 7 augustus 2024 – Dat heeft de Reclame Code Commissie (RCC) bepaald, na een klacht van de organisatie Reclame Fossielvrij over een tv-reclame van TUI voor vakantie in Turkije, meldt het ANP.

Schadelijk gedrag

Reclame Fossielvrij vindt dat reclames voor vliegreizen consumenten aanzetten tot schadelijk gedrag, omdat vliegen een grote negatieve impact heeft op het milieu en klimaat. Volgens de organisatie zou dit in strijd zijn met een algemene regel die stelt dat reclames niet tot schadelijk gedrag mogen uitlokken.

De RCC ziet het echter anders. De commissie benadrukt dat het aanbieden van vliegreizen een toegestane economische activiteit is. De klacht richt zich volgens de RCC vooral op de indirecte gevolgen van de reclame, namelijk de gevolgen van de vlucht zelf voor het milieu. De commissie vindt dat de huidige wetgeving niet ver genoeg gaat om reclames voor vliegreizen te verbieden.

Europese wetgeving

Reclame Fossielvrij is het oneens met deze uitspraak en overweegt juridische stappen. De organisatie stelt dat Europese wetgeving wel degelijk mogelijkheden biedt om reclames voor vliegreizen te verbieden en vraagt zich af wat dan wel als ‘zeer schadelijk’ voor het klimaat moet worden beschouwd als een vliegreis dat niet is.