Redactie, TPO, 19 augustus 2024 – De groei is voornamelijk toe te schrijven aan de toenemende populariteit van online boodschappen doen en de efficiënte operaties van Picnic, mede mogelijk gemaakt door hun geautomatiseerde distributiecentrum in Utrecht, meldt het ANP..
In Nederland steeg de omzet met 28% naar bijna 800 miljoen euro en wist het bedrijf voor het eerst winst te boeken. In Duitsland en Frankrijk nam de omzet zelfs nog sterker toe, met respectievelijk 41% en 147%.
Ondanks deze positieve cijfers blijft Picnic op groepsniveau verlies draaien; het nettoverlies liep op tot 220 miljoen euro, een stijging ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit verlies komt deels door forse investeringen die Picnic doet in verdere groei en innovatie.
Picnic’s groeistrategie focust zich steeds meer op internationale expansie, met name in Duitsland en Frankrijk, waar het bedrijf snel marktaandeel wint. Mede-oprichter Michiel Muller benadrukt dat het gerobotiseerde distributiecentrum een cruciale rol speelt in de winstgevendheid in Nederland en dat het bedrijf streeft naar een verdere verbetering van operationele efficiëntie in andere markten.