Redactie, TPO, 20 augustus 2024 – Het probleem werd ontdekt tijdens routinematig onderhoud aan een 777-9 model, het eerste vliegtuig in de 777X-serie. Boeing onderzoekt nu de volledige testvloot van vier vliegtuigen en vervangt het beschadigde onderdeel, een zogenoemde thrust link. Pas na grondige inspecties worden de testvluchten hervat, aldus Bloomberg.
Deze tegenslag is de nieuwste in een reeks vertragingen voor de 777X, waarvan de certificering al vijf jaar achterloopt op schema. Het vliegtuig, dat oorspronkelijk in 2020 had moeten worden geleverd, wordt nu mogelijk pas in 2026 afgeleverd. Dit komt bovenop eerdere problemen, zoals een explosie in de lucht met een ander Boeing-vliegtuig eerder dit jaar.
De Federal Aviation Administration (FAA) en klanten van Boeing zijn inmiddels op de hoogte gebracht van het probleem. De getroffen thrust link is specifiek ontworpen voor de 777-9 en verbindt de gigantische GE9X-motoren, de krachtigste commerciële straalmotoren ooit gebouwd, met de vleugels van het vliegtuig.
Boeing benadrukt dat de veiligheid en betrouwbaarheid van hun vliegtuigen de hoogste prioriteit hebben en dat het bedrijf de geleerde lessen verwerkt in de verdere ontwikkeling van de 777X. Desondanks blijven er zorgen bestaan over verdere vertragingen en de gevolgen daarvan voor klanten en de luchtvaartindustrie.