Redactie, TPO, 20 augustus 2024 – De EU heeft autofabrikanten op de hoogte gebracht van het ontwerpbesluit en verwacht dat de nieuwe tarieven in november van kracht zullen worden, mits goedgekeurd door de lidstaten, meldt Bloomberg.
Naast Tesla worden ook andere autofabrikanten getroffen door de nieuwe tarieven. SAIC Motor Corp., het moederbedrijf van MG, krijgt te maken met een extra heffing van 36,3 procent, terwijl Volvo-moederbedrijf Geely en BYD respectievelijk 19,3 procent en 17 procent extra moeten betalen.
Voor Tesla valt de 9 procent extra tarief relatief mee in vergelijking met andere fabrikanten. Dit komt doordat Tesla, als buitenlands bedrijf, naar verluidt minder subsidies ontvangt van de Chinese overheid.
De voorgestelde tarieven komen bovenop de al bestaande invoerrechten van 10 procent voor exporteurs uit China. De tarieven zijn een reactie op voordelen die Chinese fabrikanten ontvangen, zoals goedkopere batterijen en belastingvoordelen.
China beschuldigt de EU van protectionisme en heeft gedreigd met vergeldingsmaatregelen, waaronder invoerheffingen op Europese producten zoals varkensvlees, sterke drank en auto’s met grote motoren. Tegelijkertijd heeft China de kwestie aangekaart bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO).
Meerdere EU-lidstaten, waaronder Duitsland en Hongarije, bieden weerstand tegen de tarieven. Een meerderheid van de lidstaten is echter nodig om de maatregelen te blokkeren.
De EU benadrukt dat de tarieven vijf jaar van kracht zullen blijven en mogelijk worden verlengd na een evaluatie. De maatregelen kunnen echter nog worden aangepast voor ze definitief worden ingevoerd. Tot 30 augustus kunnen betrokken partijen hun bezwaren indienen en hoorzittingen aanvragen.