Redactie, TPO, 24 augustus 2024 – De verhoogde vraag naar transport komt vooral uit de kopergordel van Centraal-Afrika, een gebied dat gedeeld wordt door Zambia en de Democratische Republiek Congo, meldt Bloomberg.
Babe Botana, uitvoerend directeur van de Southern African Railways Association, benadrukt het historische belang van deze ontwikkeling: “We staan op een keerpunt. De wereld heeft steeds meer interesse om de spoorwegindustrie nieuw leven in te blazen.” Dit sentiment wordt ondersteund door recente congesties op vrachtwagenroutes vanuit Congo, dat nu wereldwijd de op een na grootste koperproducent is.
Zowel de VS, de Europese Unie als China erkennen inmiddels het strategische belang van spoorwegen om hun koperimport te waarborgen. Op de recente conferentie van de Southern African Railways Association in Johannesburg was de toegenomen interesse duidelijk zichtbaar. De opkomst steeg met 50% ten opzichte van vorig jaar, met nieuwe deelnemers uit alle delen van de wereld.
Een voorbeeld van deze internationale betrokkenheid is de door de VS gefinancierde spoorlijn van Congo naar een Angolese haven, die onlangs de eerste koperlading naar Baltimore heeft verscheept.
Zambia is van plan om samen met China een spoorlijn te renoveren die kopermijnen verbindt met de haven van Dar es Salaam in Tanzania. Tegelijkertijd ontving Zuid-Afrika een lening van 1 miljard dollar van de Afrikaanse Ontwikkelingsbank om zijn spoorwegnetwerk te verbeteren.