Redactie, TPO, 27 augustus 2024 – Vooral de hoge werkdruk onder het personeel wordt door bijna 29% van de ondernemers genoemd als het belangrijkste gevolg van het tekort, meldt het CBS. Dit betekent dat medewerkers harder moeten werken om dezelfde taken uit te voeren, wat kan leiden tot burn-out en verloop.
Daarnaast kampen veel bedrijven met gestegen arbeidskosten. Vooral in sectoren als de bouw, de autohandel en de horeca zijn de loonkosten de afgelopen tijd flink gestegen.
Om de vacatures te kunnen vervullen, zijn sommige ondernemers genoodzaakt om minder geschikt personeel aan te nemen. Dit kan de kwaliteit van producten of diensten negatief beïnvloeden. Daarnaast geeft een deel van de ondernemers aan dat de afzet wordt beperkt door het personeelstekort, simpelweg omdat er onvoldoende mensen zijn om de vraag te kunnen bedienen.
De gevolgen van het personeelstekort verschillen per sector. In de detailhandel ervaren ondernemers het vaakst een hoge werkdruk, terwijl in de horeca en de informatie en communicatie de gestegen arbeidskosten het meest worden genoemd.
Een belangrijke oorzaak van het aanhoudende personeelstekort is dat er -vooral in sectoren als bouw en transport- te weinig mensen zijn die op zoek zijn naar werk. Ook hebben veel bedrijven moeite om mensen te vinden met de juiste opleiding en ervaring. Tegelijkertijd stellen werkzoekenden steeds hogere eisen aan hun werkgever, zoals een goed salaris, flexibele werktijden en goede arbeidsvoorwaarden.
Om het personeelstekort te verminderen, kunnen ondernemers verschillende maatregelen nemen, zoals investeren in scholing en ontwikkeling van medewerkers, flexibele arbeidsvoorwaarden aanbieden -door bijvoorbeeld te werken met flexibele werktijden of thuiswerken- en samenwerken met onderwijsinstellingen om te zorgen dat er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar komt.