Redactie, TPO, 31 augustus 2024 – Hiermee is de Kamermeerderheid die openstaat voor een leeftijdsgrens nog breder. In juni gaven VVD, NSC en GroenLinks-PvdA al aan positief tegenover het voorstel te staan. Het is echter nog onduidelijk waar de leeftijdsgrens zou moeten liggen en of deze maatregel ook van toepassing zou zijn op andere e-bikes, meldt het ANP.
Nederland schreeuwt om maatregelen tegen opgevoerde fatbikes! Dit gaat niet langer zo.
De PVV is voorstander van het invoeren van een leeftijdsgrens voor fatbikes!#PVV #Fatbikes
— Hidde Heutink (@HDHeutink) August 31, 2024
Onderzoekers geven aan dat het juridisch lastig is om fatbikes van andere e-bikes te onderscheiden puur op basis van de banddikte. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener (PVV) erkent deze complicatie en benadrukt dat het nog niet zeker is of een leeftijdsgrens op brede steun kan rekenen. Hij toont zich sceptisch over het idee van een leeftijdsgrens.
Madlener vindt het een streng voorstel en wil niet zomaar alle mogelijkheden uitsluiten. Zijn partijgenoot Heutink lijkt echter vastbesloten om het voorstel verder uit te werken.
De BoerBurgerBeweging (BBB) sluit zich ook aan bij de roep om maatregelen. Caroline van der Plas, partijleider van BBB, pleit op X voor een helmplicht en een leeftijdsgrens van minimaal 16 jaar. Ze benadrukt de urgentie van deze maatregelen met de uitspraak: “Helmplicht én leeftijd minimaal 16 jaar. Niet morgen. Nu!”
Ondernemers stadscentra, en winkelcentra die geteisterd worden door fatbikes schreeuwen om maatregelen. “Helmplicht én leeftijd minimaal 16 jaar. Niet morgen. Nu!” Talloze ongelukken. Aso-gedrag. BBB is wél voor maatregelen. Zo snel als kan @MinisterIenW https://t.co/uq7zstotNR
— Caroline van der Plas (@lientje1967) August 31, 2024
Binnenkort volgt een debat over verkeersveiligheid in de Tweede Kamer, waarin duidelijker kan worden of een leeftijdsgrens voor fatbikes haalbaar is.