Economie

Blokkeertarief bij meer laadpalen om lang parkeren tegen te gaan

01-09-2024 11:54

Foto: Bing Guan/Bloomberg.

Vanaf deze zondag geldt bij veel publieke laadpalen van Allego een blokkeertarief voor elektrische auto’s die langer dan vier uur aan de laadpaal staan. Dit tarief bedraagt 3 euro extra per uur en is bedoeld om te voorkomen dat laadpalen onnodig lang bezet blijven.

 

Redactie, TPO, 1 september 2024 – Allego volgt hiermee andere bedrijven, zoals Shell, waar klanten na vier uur laden bij bepaalde laadpalen 5 cent extra per minuut betalen, met een maximum van 12 euro, meldt het ANP.

Volgens de ANWB zijn blokkeertarieven een nuttige maatregel om de doorstroming bij laadpunten te verbeteren. Ongeveer een op de drie publieke laadpalen in Nederland hanteert inmiddels “tijdsgebonden tarieven”, die meestal neerkomen op extra kosten per minuut of uur bovenop de prijs per kilowattuur.

Midden in de nacht auto verplaatsen

De ANWB benadrukt echter dat deze extra kosten ‘s nachts onredelijk kunnen zijn. Mensen die afhankelijk zijn van publieke laadpalen, omdat zij geen eigen laadpaal hebben, kunnen hierdoor geconfronteerd worden met hogere kosten als hun accu midden in de nacht vol is. Dit zou betekenen dat zij midden in de nacht hun auto moeten verplaatsen om extra kosten te vermijden.

Allego speelt in op deze zorgen door tussen 23.00 en 07.00 uur geen extra toeslag te rekenen voor laadsessies die langer dan vier uur duren. Bovendien schrapt Allego de eerder ingevoerde “aansluitkosten” van 25 cent per uur. De blokkeertarieven zijn overigens niet van toepassing op Allego-laadpalen die via openbare aanbestedingen in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland zijn geplaatst.

Met deze maatregelen hoopt Allego een efficiënter gebruik van laadpalen te bevorderen zonder de kosten voor gebruikers onnodig te verhogen, vooral in de nachtelijke uren.