Redactie, TPO, 2 september 2024 – De mogelijke sluitingen zijn gericht op de belangrijkste personenauto-divisie van Volkswagen en andere bedrijfsactiviteiten, meldt Bloomberg.
De autobouwer onderzoekt daarnaast het beëindigen van zijn overeenkomst met vakbonden om banen tot 2029 veilig te stellen. Deze mogelijke stappen zouden VW in conflict kunnen brengen met de machtige Duitse vakbonden.
CEO Oliver Blume benadrukt dat het economisch klimaat moeilijker is geworden en dat nieuwe spelers zich op de Europese markt richten. Hij voegt daaraan toe dat Duitsland als zakelijke locatie aan concurrentiekracht verliest.
De beslissing om fabrieken te sluiten en kosten te verlagen komt op een moment dat Volkswagen moeite heeft om de winstgevendheid van zijn personenauto-divisie te verbeteren. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2026 de winstmarges op te krikken naar 6,5 procent. Deze inspanningen worden bemoeilijkt door een stagnerende overgang naar elektrische voertuigen en een dalende consumentenuitgaven.
Volgens Daniela Cavallo, hoofd van de ondernemingsraad, heeft het management van VW gefaald, met name omdat de kernmerken Golf en Tiguan dreigen verliesgevend te worden. De sluiting van minstens één grote autofabriek en een componentenfabriek in Duitsland behoort tot de mogelijke maatregelen.
VW, dat wereldwijd ongeveer 650.000 werknemers in dienst heeft, waarvan bijna 300.000 in Duitsland, staat voor een zware strijd. De helft van de zetels in de raad van toezicht van het bedrijf wordt bezet door werknemersvertegenwoordigers, en de Duitse deelstaat Nedersaksen, met een belang van 20 procent, kiest vaak de kant van de vakbonden. Eerdere pogingen om efficiëntieverbeteringen door te voeren hebben geleid tot het vertrek van meerdere topmanagers.