Buitenland

Elektrische auto’s helpen het stroomnet: China lanceert V2G-pilot

10-09-2024 10:27

Foto: Na Bian/Bloomberg.

China zet een landelijke proef op om te onderzoeken of elektrische auto’s kunnen bijdragen aan het stabiliseren van de elektriciteitsvoorziening. Elke provincie moet één stad nomineren voor het opzetten van een “Vehicle-to-Grid” (V2G)-systeem. Hierbij kunnen elektrische auto’s stroom terugleveren aan het net tijdens piekuren in de vraag naar energie.

 

Redactie, TPO, 10 september 2024 – Het doel is om de schaal van deze V2G-projecten te vergroten en commerciële modellen te verkennen die op grote schaal toepasbaar zijn, meldt Bloomberg.

De proeflocaties moeten het zogenoemde piek-dal-tariefsysteem volledig implementeren. Dit systeem moedigt aan om minimaal 60 procent van het opladen van elektrische voertuigen (EV’s) tijdens daluren te laten plaatsvinden. Ook zou minstens 80 procent van het opladen via privé-opladers buiten de piekuren moeten gebeuren.

Snelle groei EV’s in China

Deze stap volgt op de snelle groei van het aantal elektrische voertuigen in China. In de eerste helft van 2024 steeg het aantal batterij-aangedreven voertuigen tot 24,72 miljoen, wat ongeveer 7 procent van het totale wagenpark uitmaakt. Zonder goede regulering kan het opladen van deze voertuigen leiden tot pieken in de energievraag en het elektriciteitsnet belasten. Tegelijkertijd bieden EV’s de mogelijkheid om energie op te slaan en terug te leveren aan het net.

De proef stimuleert ook het verkennen van betalingen aan eigenaren voor teruggeleverde energie. Regio’s met een verder ontwikkelde infrastructuur, zoals het gebied rond de Yangtze- en Pearl River-delta’s, kunnen meerdere steden nomineren om deel te nemen. EV-fabrikant Nio Inc. loopt voorop in de ontwikkeling van V2G-systemen en heeft dergelijke systemen al in steden zoals Beijing en Shanghai opgezet.