Binnenland

Minister Madlener: ‘Geen apart onderscheid voor fatbikes nodig’

10-09-2024 13:54

Fatbike.
Shutterstock.

Een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is volgens minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener (PVV)  “niet zinvol”. Hoewel het in theorie mogelijk is om een aparte categorie voor fatbikes te creëren, blijkt uit onderzoek dat dit niet effectief zou zijn.

 

Redactie, TPO, 10 september 2024 – Dat stelt Madlener in een brief aan de Tweede Kamer. Andere maatregelen, zoals een helmplicht voor alle elektrische fietsers, laat de minister aan de Kamer over.

Het onderscheid zou vooral gebaseerd zijn op kenmerken zoals de dikkere banden of het lagere frame van fatbikes. Onderzoekers stellen echter dat deze eigenschappen niet per se leiden tot meer onveiligheid, meldt het ANP.

Bovendien verwacht Madlener dat de markt zich snel zou aanpassen, waarbij fabrikanten fietsen met smallere banden of hogere frames zouden ontwikkelen om aan nieuwe regels te voldoen.

 

Wetswijziging nodig voor een minimumleeftijd

De Tweede Kamer debatteert woensdag over verkeersveiligheid. De PVV heeft al steun uitgesproken voor een motie van VVD en NSC om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes in te voeren.

Voor een minimumleeftijd is echter een wetswijziging nodig, die dan voor alle fietsen met trapondersteuning geldt. Of de partijen dit ook ondersteunen voor alle elektrische fietsen, blijft nog onduidelijk.

Madlener wijst erop dat elke leeftijdsgrens voor- en nadelen heeft. Een grens van 12 jaar is moeilijk te handhaven zonder identificatieplicht, die pas vanaf 14 jaar geldt. Een leeftijdsgrens van 16 jaar zou daarentegen scholieren treffen die lange afstanden naar school fietsen, wat complicaties kan opleveren.