Redactie, TPO, 19 september 2024 – De Europese Automobielfederatie (ACEA) dringt aan op maatregelen van de Europese Commissie om te voorkomen dat autofabrikanten miljarden euro’s aan boetes moeten betalen vanwege de verwachte strengere emissie-eisen in 2025, meldt Bloomberg.
De oorzaak van de daling is het terugtrekken van financiële prikkels door overheden, die eerder hielpen de relatief dure elektrische voertuigen betaalbaarder te maken. Het marktaandeel van batterijauto’s is in augustus gedaald naar 14%, een flinke stap terug ten opzichte van meer dan 15% vorig jaar.
Duitsland ondervindt de grootste problemen, met grote autofabrikanten zoals Volkswagen AG en BMW AG die hun productieplannen herzien. Volkswagen heeft aangekondigd fabrieken te sluiten en een oude arbeidsovereenkomst te beëindigen, terwijl BMW zijn winstprognoses voor het jaar heeft verlaagd. Ook chipmaker Intel Corp. heeft uitstel gevraagd voor de bouw van een geplande fabriek, die €10 miljard in subsidies van de Duitse overheid had gekregen.
De Duitse economie kampt mogelijk al met een recessie, zoals blijkt uit een rapport van de Bundesbank. Het economisch herstel lijkt uit te blijven, wat de druk op de autobezitters verder vergroot. In heel Europa daalden de nieuwregistraties van voertuigen met 16,5% vergeleken met een jaar geleden. Alleen in het VK steeg de verkoop van EV’s met 10,8%.
De daling in de verkoop van elektrische voertuigen ondermijnt de plannen van de EU om in 2035 nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren uit te bannen. De ACEA vraagt de Europese Commissie om een herziening van de regelgeving, maar een uitstel van twee jaar is nog niet officieel aangevraagd.