Redactie, TPO, 27 september 2024 – Oorspronkelijk ging het om 11 kilometer, waarvoor al voorbereidingen werden getroffen. De kosten voor dit onderhoud bedragen meer dan 40 miljoen euro, meldt het ANP.
“Dit slaat in als een bom,” zegt Harry Broekhuizen, bestuurslid van de Stichting Kant Nog Wal. Deze stichting komt op voor de belangen van inwoners die na eerdere werkzaamheden aan het kanaal te maken kregen met verzakkingen van hun woningen.
Uit aanvullend onderzoek bleek echter dat nog eens 32 kilometer oever dringend aangepakt moet worden. Van dat stuk ligt 15,8 kilometer in het zogenaamde ‘schadegebied’. Tussen 2011 en 2016 werd het kanaal verdiept en verbreed om het toegankelijk te maken voor zwaardere schepen.
Sindsdien heeft de provincie meer dan vierhonderd schademeldingen ontvangen, waarvan de afhandeling nog steeds loopt. Oud-Kamerlid Arie Slob bemiddelt in zaken waarin gedupeerden en de provincie geen oplossing vinden.
Broekhuizen benadrukt de bezorgdheid onder omwonenden: “Overijssel meldt nu dat er instabiele oevers zijn en dat vrachtverkeer mogelijk niet meer over de wegen langs het kanaal mag rijden. Dat beangstigt mensen enorm.” Hij vraagt zich af wanneer de problemen eindelijk voorbij zullen zijn, zeker nu de komst van Arie Slob voor wat rust en vertrouwen had gezorgd.
Het herstel van alle oevers brengt tientallen miljoenen euro’s aan kosten met zich mee. De provincie overweegt daarom om de scheepvaart op het kanaal te verbieden als mogelijke oplossing. “Het kanaal is uitgebaggerd om de scheepvaart te stimuleren, en nu dit,” aldus Broekhuizen. “Het is een grote schande.”
De stichting Kant Nog Wal wil graag duidelijkheid over de veiligheid. “Zelfs zonder schepen staat er nog steeds een enorme waterdruk op de wanden van het kanaal,” benadrukt Broekhuizen.