Binnenland

Nieuwsorganisaties verliezen contact met jongeren

01-10-2024 15:01

Illustratiefoto. Foto @maxmann/Pixabay

Nieuwsorganisaties in Nederland moeten snel een duidelijkere aanwezigheid op sociale media ontwikkelen om toekomstige generaties te blijven bereiken. Dat stelt het Commissariaat voor de Media (CvdM) in een nieuw rapport over de relatie tussen jongeren, nieuws en sociale media. Zonder een gerichte strategie op sociale platforms dreigt de nieuwssector het contact met jonge gebruikers te verliezen, aldus het CvdM.

 

Redactie, TPO, 1 oktober 2024 – In het rapport, getiteld ‘Jongeren, nieuws en sociale media, Een blik op de toekomst van het nieuws‘, blijkt dat jongeren wel degelijk interesse hebben in nieuws en dat ze de grote Nederlandse nieuwsmerken kennen en vertrouwen. Toch blijkt dat deze merken jongeren onvoldoende weten te bereiken via de platforms die zij dagelijks gebruiken, aldus het ANP. “Veel nieuwsmerken houden geen voeling met toekomstige nieuwsgebruikers en andersom,” zo waarschuwt het rapport.

Zichtbaarder op platforms

Het CvdM doet verschillende aanbevelingen om deze kloof te dichten. Nieuwsorganisaties moeten een eigen strategie ontwikkelen om jongeren te betrekken, door het nieuws zichtbaarder en toegankelijker te maken op de platforms waar zij actief zijn. Dit vraagt om het loslaten van traditionele journalistieke conventies en het optimaal benutten van sociale media. Daarnaast zou de overheid stimuleringsmaatregelen moeten onderzoeken voor initiatieven die specifiek op jongeren gericht zijn.

Bevorderen nieuwswijsheid

Ook wordt gepleit voor het reguleren van grote technologiebedrijven en het bevorderen van nieuwswijsheid onder jongeren. Dit moet hen helpen om professioneel gemaakt nieuws te onderscheiden van andere, vaak minder betrouwbare bronnen. Hierbij is speciale aandacht nodig voor jongeren met een praktijkgerichte opleiding, benadrukt het CvdM.