Redactie, TPO, 1 oktober 2024 – In het rapport, getiteld ‘Jongeren, nieuws en sociale media, Een blik op de toekomst van het nieuws‘, blijkt dat jongeren wel degelijk interesse hebben in nieuws en dat ze de grote Nederlandse nieuwsmerken kennen en vertrouwen. Toch blijkt dat deze merken jongeren onvoldoende weten te bereiken via de platforms die zij dagelijks gebruiken, aldus het ANP. “Veel nieuwsmerken houden geen voeling met toekomstige nieuwsgebruikers en andersom,” zo waarschuwt het rapport.
Het CvdM doet verschillende aanbevelingen om deze kloof te dichten. Nieuwsorganisaties moeten een eigen strategie ontwikkelen om jongeren te betrekken, door het nieuws zichtbaarder en toegankelijker te maken op de platforms waar zij actief zijn. Dit vraagt om het loslaten van traditionele journalistieke conventies en het optimaal benutten van sociale media. Daarnaast zou de overheid stimuleringsmaatregelen moeten onderzoeken voor initiatieven die specifiek op jongeren gericht zijn.
Ook wordt gepleit voor het reguleren van grote technologiebedrijven en het bevorderen van nieuwswijsheid onder jongeren. Dit moet hen helpen om professioneel gemaakt nieuws te onderscheiden van andere, vaak minder betrouwbare bronnen. Hierbij is speciale aandacht nodig voor jongeren met een praktijkgerichte opleiding, benadrukt het CvdM.