Redactie, TPO, 1 oktober 2024 – Uit onderzoek van de BUas blijkt dat er brede steun voor de nieuwe maatregelen is onder de bevolking. Uit het onderzoek blijkt dat 71 procent van de ondervraagden uit stedelijke gebieden in Noord-Brabant en Gelderland vindt dat de overheid meer moet doen om de veiligheid van lichte elektrische voertuigen, zoals fatbikes, te waarborgen. Maatregelen zoals een minimumleeftijd van 16 jaar (92 procent steun), strenge handhaving van snelheidslimieten (89 procent), een bromfietsrijbewijs (84 procent) en een helmplicht (83 procent) worden massaal ondersteund.
Toch is de effectiviteit van deze regels onzeker, benadrukt Van de Coevering, lector mobiliteit en stedelijke ontwikkeling aan de BUas. “Verkeersveiligheid wordt bepaald door een combinatie van voertuig, infrastructuur en gedrag. Vooral jonge bestuurders, opgevoerde fatbikes, hoge snelheden en afleiding door telefoongebruik vergroten de kans op ongelukken. Zelfoverschatting speelt een grote rol. Mensen kunnen niet effectief multitasken, zeker niet bij hoge snelheden van rond de 25 km/u.”
“Ook ouders spelen een cruciale rol: koop geen fatbike voor je kinderen, ondanks de aantrekkingskracht en de sociale druk van leeftijdsgenoten. Fatbikes zijn, net als brommers en scooters, ongeschikt voor kinderen. Het risico op ongevallen en ernstig letsel voor zowel henzelf als de medeweggebruikers is simpelweg te groot.”