Redactie, TPO, 3 oktober 2024 – Hybride auto’s hebben naast een elektromotor ook een verbrandingsmotor. Deze brandstofmotoren zijn vaak goedkoper en daardoor minder efficiënt, wat bijdraagt aan extra vervuiling. Het probleem wordt groter wanneer gebruikers hun accu’s niet regelmatig opladen. In die gevallen schakelt de auto over op de verbrandingsmotor, wat zorgt voor een hoger brandstofverbruik en meer uitstoot dan een moderne benzineauto.
Daarnaast hebben hybride auto’s een grotere ecologische voetafdruk dan volledig elektrische voertuigen. Dit maakt ze minder geschikt als duurzame tussenoplossing, aldus Kassem. “Veel consumenten kiezen voor een hybride omdat volledig elektrisch rijden nog onzeker voelt. Maar de milieuwinst is beperkt en kan zelfs negatief uitvallen,” waarschuwt ze.
Volgens Kassem zou het kabinet meer moeten doen om de overstap naar volledig elektrisch rijden te stimuleren. In plaats daarvan wordt het belastingvoordeel voor elektrische auto’s versneld afgebouwd. “Het kabinet kijkt alleen naar de korte termijn kosten en negeert de langetermijngevolgen voor het klimaat,” stelt ze.
De auto-industrie ziet hybride auto’s als een stap richting duurzaamheid, maar volgens Kassem gaan we er ecologisch gezien twee stappen op achteruit.