Economie

Bank of England opent deur naar Gen Z via TikTok

05-10-2024 12:22

Hoofdkantoor Bank of England, Londen. Foto: Jason Alden/Bloomberg.

De Bank of England (BoE) zoekt nieuwe manieren om jongeren te bereiken en zet daarbij in op sociale media. Op de dag dat de bank voor het eerst in vier jaar de rente verlaagde, maakte topman Andrew Bailey zijn debuut op TikTok. In een interview met financieel influencer Abigail Foster besprak Bailey de rol van de centrale bank in het bestrijden van inflatie. Met zijn video op TikTok en Instagram probeert de bank de kloof te dichten tussen het financieel beleid en een jong publiek dat steeds vaker zijn nieuws haalt van sociale platforms.

 

Redactie, TPO, 5 oktober 2024 – De BoE, opgericht in 1694, ziet dat de traditionele media jongeren niet meer bereiken. De 65-jarige Bailey stapte uit zijn comfortzone door zijn formele jasje en stropdas af te leggen en in een ontspannen setting het gesprek aan te gaan met Foster. Haar TikTok-account, dat zich richt op financiële educatie voor jongeren, bereikt duizenden kijkers. De video met Bailey kreeg meer dan 42.000 views en bijna 3.000 likes op Instagram. Hiermee boekt de BoE enige vooruitgang in het opbouwen van een jongere aanhang, hoewel het geen virale hit was.

Onvrede bij jongeren

De keuze van de centrale bank om influencers in te zetten, volgt op toegenomen kritiek vanuit de samenleving. Jonge Britten voelen zich steeds meer losgekoppeld van financiële instellingen en begrijpen vaak niet welke rol de BoE speelt in hun leven. De inflatiestijging en de daaropvolgende renteverhogingen hebben geleid tot onvrede onder deze groep, die nu te maken krijgt met hogere woonlasten en moeilijker toegankelijke leningen.

 

Complottheorieën

Naast het interview met Bailey is de BoE in maart van dit jaar ook gestart met een Instagram-profiel, dat inmiddels meer volgers heeft dan de Europese Centrale Bank. De bank erkent dat het belangrijk is om jongeren beter te informeren over inflatie en monetair beleid, vooral nu veel desinformatie rondgaat op sociale media. Zo circuleren er complottheorieën over de vermeende lancering van een digitale munt door de BoE, terwijl daar nog geen definitieve beslissing over is genomen.

Imago herstellen

Het gebruik van TikTok en Instagram is een reactie op de veranderende manier waarop jongere generaties nieuws consumeren. Waar oudere generaties de centrale bank nog herinneren als een redder tijdens financiële crises, worden jongeren nu geconfronteerd met de nadelen van het recente beleid. Met dit initiatief probeert de BoE haar imago te herstellen en jongeren beter te betrekken bij haar beleid.

Bron: Bloomberg