Redactie, TPO, 12 november 2024 – Deze vliegtuigen worden momenteel ingezet voor het transport van uitrusting, munitie en wapens ter ondersteuning van Oekraïne in de oorlog tegen Rusland. Poolse zeehavens en luchthavens zijn belangrijke bases geworden voor bondgenoten die broodnodige militaire voorraden naar Oekraïne sturen.
Bij het begin van de grootschalige Russische invasie in februari 2022 evacueerde Oekraïne zowel burger- als militaire vliegtuigen, voornamelijk transportvliegtuigen, om te voorkomen dat deze in Russische handen zouden vallen. Helaas kon de Oekraïense An-225 Mriya, het grootste transportvliegtuig ter wereld, niet worden geëvacueerd en werd het vernietigd door Russische parachutisten op het vliegveld van Hostomel in de eerste dagen van de oorlog.
Er werd destijds aangenomen dat veel van de vliegtuigen naar Polen werden verplaatst om Oekraïne te ondersteunen in haar bevoorradingsinspanningen, hoewel zowel Kiev als Warschau dit tot nu toe niet hebben bevestigd of ontkend.
Fotobijschrift: Satellietbeelden tonen Oekraïners met zeven Ilyushin Il-76MD en één An-70 (linksonder) militaire transportvliegtuigen op de luchthaven Dęblin, Polen. Foto: “X”, via Kyiv Post.
Enkele militaire commentatoren zijn enthousiast over de aanwezigheid van de Oekraïense Antonov An-70, waarvan wordt gedacht dat dit het enige werkende exemplaar is dat nog bestaat. Dit Short Take-Off and Landing (STOL)-vliegtuig was een gezamenlijk project van Oekraïne en Rusland, waarbij in 1994 twee prototypes werden gebouwd in de Kyiv Aircraft Production Plant als vervanging voor het verouderde An-12 militaire transportvliegtuig uit het Sovjettijdperk.
Eén van de prototypes ging verloren bij een botsing in de lucht, waarna de Russische partners zich terugtrokken en de ontwikkeling om financiële redenen werd stopgezet vanwege gebrek aan interesse van potentiële klanten. De An-70 is een middelgroot STOL-transportvliegtuig, aangedreven door vier Progress D-27 turbofanmotoren.
Het kan tot 42.000 kilogram (92.400 pond) vracht vervoeren, 260 gewonden op brancards of 300 parachutisten. Het is ontworpen om te opereren vanaf niet-verbeterde landingsbanen van 600 tot 800 meter lengte. Ter vergelijking, het Airbus A400M-militaire vliegtuig heeft een maximaal draagvermogen van 33.000 kilogram (72.600 pond) vracht en vereist een startbaan die tweemaal zo lang is.
In oktober waren er berichten dat een ander uniek Oekraïens prototypevliegtuig, het An-178-100R militaire transportvliegtuig voor middellange afstanden, in het geheim naar Polen was geëvacueerd. Dit vliegtuig was oorspronkelijk ook een Russisch-Oekraïens project, dat na de illegale annexatie van de Krim werd ontbonden.
Het prototype vloog voor het eerst in mei 2015 en werd in december 2021 aan het publiek gepresenteerd. Net toen de certificatievluchten zouden beginnen, viel Rusland in februari 2022 Oekraïne binnen.
Bron: Kyiv Post