Redactie, TPO, 30 december 2024 – Het toestel van Jeju Air Co. gleed tijdens de landing over de landingsbaan, vermoedelijk door een niet uitgeklapt landingsgestel, en botste tegen een muur, waarna het in brand vloog. Slechts twee stewardessen overleefden de crash.
Waarnemend president Choi Sang-mok heeft maandag een “dringende veiligheidsinspectie van het hele luchtvaartsysteem” aangekondigd om de kans op herhaling te verkleinen. Het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk is in volle gang.
Uit eerste bevindingen blijkt dat een mogelijke vogelaanvaring en een defect aan het landingsgestel belangrijke aandachtspunten zijn. Vlak voor de landing werd tussen de cockpit en de verkeerstoren gesproken over een mogelijke vogelaanvaring. Beeldmateriaal toont dat het vliegtuig de luchthaven naderde met één uitgevallen motor.
De vluchtrecorders zijn inmiddels geborgen. De data van de vluchtdatarecorder, die beschadigd is, wordt geanalyseerd. Dit kan, gezien de schade, langer duren dan normaal. De autoriteiten sluiten geen enkel scenario uit en bereiden een gezamenlijk onderzoek voor met de Amerikaanse National Transportation Safety Board.
Naast de oorzaak van de crash, onderzoeken de autoriteiten ook of het personeel van het vliegtuig de veiligheidsvoorschriften correct heeft nageleefd. Ook wordt gekeken naar de maatregelen die de luchthaven heeft genomen om vogelaanvaringen te voorkomen en of het elektriciteitssysteem van het vliegtuig voor de crash was uitgeschakeld. De rol van de zogenoemde localizer, een instrument dat de landing begeleidt, wordt eveneens onderzocht.
De piloot, een ervaren kapitein met bijna 7.000 vlieguren, maakte een noodoproep minuten nadat de verkeerstoren waarschuwde voor een vogelaanvaring. De piloot brak zijn eerste landing af, maakte een doorstart en veranderde van richting op de landingsbaan bij zijn tweede poging. De verkeerstoren gaf toestemming om in de tegenovergestelde richting te landen. Volgens ambtenaren is het onwaarschijnlijk dat de lengte van de landingsbaan de crash heeft veroorzaakt.
Op maandag, een dag na de crash, keerde een ander toestel van Jeju Air kort na het opstijgen terug naar de luchthaven Gimpo in Zuid-Korea vanwege problemen met het landingsgestel. Naar aanleiding van dit incident inspecteren de Zuid-Koreaanse autoriteiten alle 101 Boeing 737-800-vliegtuigen die in het land actief zijn.
De Boeing 737-800 die bij de crash betrokken was, is een voorloper van de nieuwste Max-variant en staat bekend als een betrouwbaar werkpaard. Wereldwijd zijn er meer dan 4.000 van deze toestellen in gebruik. Het verongelukte vliegtuig was 15 jaar oud en sinds 2017 in dienst bij Jeju Air. Eerder vloog het toestel voor de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair.
Kim E-bae, CEO van Jeju Air Co., spreekt nabestaanden toe. Foto: SeongJoon Cho/Bloomberg.
De aandelen van Jeju Air daalden maandag met 8,8 procent tot een recordlaagtepunt, terwijl het moederbedrijf AK Holdings Inc. 12 procent verloor.
Het ongeluk van afgelopen zondag is de dodelijkste passagiersvliegtuigramp in de geschiedenis van Zuid-Korea. In 2002 kwamen 129 mensen om bij een crash van een Air China-toestel in de buurt van Busan. Wereldwijd is de crash een van de ernstigste van dit decennium.
Bron: ANP/Bloomberg