Weten & Tech

Mans’ Brulding: het VW bedrog

26-09-2015 17:00

TDIBLOCK
 

Hoe men er in de VS achter kwam dat VW fraudeerde, en waar de fraude precies uit bestond, wordt helder in de aanklacht die het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) deze maand bij Volkwagen AG deponeerde (.pdf). Een samenvatting en een relativering.

Het begon in 2014 met tests van twee Volkswagenmodellen voorzien van VWs geroemde 2.0 liter TDI motoren (Turbocharged Direct Injection). Het is vooralsnog alleen dit motortype waar VW van heeft toegegeven motormanagement en emissie-software te hebben gemanipuleerd om testresultaten binnen opgelegde uitstootnormen voor NOx te houden. Het West Virginia University Center for Alternative Fuels, Engines & Emissions (CAFEE) testte in opdracht van het International Council on Clean Transportation (ICCT) een VW Jetta, een VW Passat en een BMW X5 diesel. CAFEE gebruikte hiervoor mobiele apparatuur bij proeven op de weg. De BMW bleef binnen de gestelde uitstootnormen, de twee VWs faalden dusdanig dat er iets goed verkeerd moest zijn.

In eerste instantie zochten de CAFEE-onderzoekers de oorzaak van de ‘foute’ data bij zichzelf, maar na dit uitgesloten te hebben werd in mei 2014 alarm geslagen bij EPA en de California Environmental Protection Agency -Air Resources Board (CARB). Gezamelijk werd de kwestie breder en dieper onderzocht, met medewerking van Volkswagen, dat aanvankelijk met technische ‘mist’ de 10-40 keer hoger dan toegestaan NOx uitstoot probeerde te verklaren, wat VW met upgrades zou verhelpen. Dit laatste lukte onvoldoende.

Pas toen weigering van een Amerikaanse typegoedkeuring (Certificate of Conformity, COC) dreigde voor 2016 VW/Audi modellen met 2.0 ltr TDI motoren, biechtte VW de reeds vermoedde illegale software-manipulaties op, zijnde software dat de omschrijving ‘The Switch’ kreeg. En zo kwam de bal aan het rollen.

Geswitchte VW/Audi modellen met 2.0 ltr TDI motoren (foto: EPA)
VWSwitchmodellen

 

The Switch

In 2008 werden er strengere emissie-eisen van kracht voor auto’s met dieselmotoren. Vermindering van de uitstoot van NOx was hier onderdeel van. Stikstofoxiden (NOx) kunnen in de atmosfeer reageren met daar aanwezige andere vervuiling zoals vluchtige organische stoffen (VOS), wat tot ozonvorming kan leiden. Om de NOx uitstoot te verminderen gebruiken fabrikanten onder andere een injectiesysteem dat kleine hoeveelheden ureum-water oplossing in de uitlaat inspuit (soort dunne pis-injectie). Daar vormt deze aangevulde uitlaatgasmix ammoniak (als hulpstof) dat in de opvolgende katalysatorfase wordt verwerkt tot voornamelijk stikstof (N2), water (H2O) en kooldioxide (CO2). Hoewel Volkswagen dit systeem (o.a. AdBlue genoemd) in latere modellen ook toepast doen de meeste ‘gewraakte’ 2009-2015 2.0 ltr TDI modellen het zonder dit ruimte, geld en gewicht kostende systeem.

Om de door VW gewenste vermogens- en brandstofverbruikcijfers te blijven leveren, en gelijktijdig aan de nieuwe emissie-eisen te voldoen werd de software in de ECM (Electronic Control Module) aangepast. Een (software)onderdeel van de AECDs (Auxiliary Emission Control Devices) waarmee allerhande parameters en sensor-informatie zoals temperaturen, motortoerental, voertuigsnelheid, wielsnelheden en (stuur)draaiing worden gemeten en waar nodig verwerkt in motormanagement en uitlaatgasregulering.

Daar EPA en andere instanties testprocedures veelal op een rollenbank (dyno-test) uitvoeren en-of gestandaardiseerde tests en procedures gebruiken, slaagde VW er met aangepaste ECM software in om de AECD-info te misbruiken voor het herkennen van testsituaties waarmee de illegale Switch-software motor- en emissiemanagement aanpast voor een lagere NOx uitstoot. Bij herkenning van normaal weggebruik schakelt het Switchprogramma motor- en uitlaatgasregulering in standen voor optimaal vermogen en minimaal brandstofverbruik. Waarbij dat laatste ietwat ironisch in de ‘vieze’ NOx stand mogelijk wel voor een lagere CO2 uitstoot zorgt.

Voorbeeld van gehanteerde testparameters (foto: EPA)
federalregisterdieseltests

 

De invloed van de fraude op emissies

VW is niet de eerste fabrikant die de boel belazert. Vermoedelijk ook niet de laatste. Toch moet gezegd worden dat dit stelletje oplichters ondanks alle spelletjes die ze spelen de uitstoot van schadelijke stoffen enorm hebben teruggedrongen. Met uitzondering van CO2 -dat zowel plantenvoer als een (mild) broeikasgas is- is de uitstoot van NOx, VOS en dat veelgenoemde fijnstof (PM10) sinds 1990 over de hele linie fors gedaald. Ook bij het wegverkeer.

Onderstaand wat CBS cijfers.

(CBS) Uitstoot stikstofoxiden wegverkeer met 70 procent gedaald
De emissie van stikstofoxiden (NOx) door het verkeer en vervoer nam tussen 1990 en 2014 met ruim 45 procent af. De afname is vooral te merken in het wegverkeer waar de uitstoot met 70 procent is gedaald. Het sterkst was de afname in het personenvervoer over de weg (81 procent) en in mindere mate bij vrachtvervoer over de weg (53 procent). De afname komt vooral door schonere motoren onder invloed van voortdurende aanscherpingen van de Europese emissie-eisen.

CBSNOxemissie

(CBS) De uitstoot van fijnstof door het verkeer en vervoer is tussen 1990 en 2014 met 57 procent afgenomen.
CBSPM10

(CBS) Uitstoot CO2 gestegen met 24 procent, laatste drie jaren een lichte daling
De emissie van kooldioxide (CO2) is in de periode van 1990 tot 2014 met 24 procent toegenomen. De stijging is vooral te zien in de scheepvaart (33 procent) en de luchtvaart (100 procent). Ook nam de CO2 uitstoot van personenvoertuigen, verreweg de grootste categorie uitstoters van CO2, met ongeveer 20 procent toe. Tot 2011 nam de CO2 uitstoot bij verkeer en vervoer stapsgewijs toe, daarna is er een lichte daling te zien. In 2014 was de CO2 uitstoot ten opzichte van 2011 met ruim 4 procent gedaald.

CBSCO2

 

Dus als men bij Pauw, waar afgelopen vrijdag Jesse Klaver van GroenLinks eveneens aanzat, discussieert over het bestraffen van oneerlijke fabrikanten, mogen oneerlijke politici die zwijgen over de fors gedaalde NOx en andere uitstoot, eveneens ter verantwoording geroepen worden. In eerste instantie met meer kritische vragen en opmerkingen van Publieke Omroep tafelheren en dames die zich wél inlezen in de materie waar aan hun tafels over wordt gesproken.

 

AdBlue

 

Titelfoto: VW TDI motorblok fotobewerking van wiki-TDI artikel, upload door JudahDavis