OMG

Brussel blundert met promotieposters

28-09-2015 11:51

BRUSSEL – De tijd dat Brussel een voornamelijk Nederlandstalige stad was, behoort tot een ver verleden, maar tweetalig is de Belgische hoofdstad wel. Een nieuwe promotiecampagne moet Brussel helemaal op de kaart zetten als meertalige metropool, maar foutloos Nederlands gebruiken op die posters blijkt een brug te ver. En dat tot irritatie van de Vlamingen.

Zoals Amsterdam heel creatief op de kaart wordt gezet met 'I amsterdam' gaan ze in Brussel nu voor het hip klinkende 'BXL'. Samen met een hip logo en strakke kleuren wordt het nieuwe elan van het meertalige Brussel door de hele stad aangekondigd met posters. Volgens De Standaard is het dan ook pijnlijk dat er op de nieuwste posters een joekel van een taalfout staat: "Het hart van Brussel klopt alleen vour jou", valt er op de posters te lezen.

Het is niet voor het eerst dat de Vlamingen zich groen en geel ergeren aan de posters in de hoofdstad. Op een van de eerste posters van de campagne werd het autoloze hart van Brussel gepresenteerd als iets futuristisch. Wel pijnlijk dat de bijbehorende slogan in het Nederlands 'een blink op morgen' luidde.