Beste Eus,
Je bent niet zo achterlijk als ik aanvankelijk dacht. Je hebt goed ingespeeld op het feit dat het merendeel van de Nederlanders op het gebied van literatuur een absolute wansmaak heeft. Daarnaast weet je dat de meeste lezers in onze maatschappij politiek-correcte grachtengordeldieren zijn die zich maar al te graag door pies-en-poepzinnen heen worstelen én een hartgrondige afkeer voelen van gewone Nederlandse mensen die wel behoorlijk kunnen schrijven.
Ik geloofde altijd dat je een amusante doch ongevaarlijke clown was, iemand om wie wij met zijn allen lachen omdat de platheid nu eenmaal domineert, maar tegenwoordig schrijf je ook columns op je website, waarin je herhaaldelijk op gespeeld betrokken toon afrekent met een paar misstanden in onze samenleving.
Deze verhalen verschijnen op je website.
Heel handig, want dan weten bezoekers meteen waar ze je binnenkort met de echte schrijvers van Hard Gras kunnen zien optreden.
Je zet je af tegen rechtse politici, neemt het op voor vluchtelingen en andere asielzoekers en fulmineerde vorige week tegen volkszangers, die zomaar een mening mogen uiten, daarbij geholpen door ónze eigen knip- en plakjournalisten.
Wat een schande, zeg.
Ik kan me niet onttrekken aan het idee dat je als gemankeerde schrijver heel gewiekst op de sentimenten van je achterban inspeelt. Je kent je publiek, een weinig bonte verzameling van eenzame vrouwen met uitgroei, die op hoge hakken naar een lezing gaan en daar hopen ook eens door een Turk in het toilet te worden genomen.
Dat is onze cultuur.
Je kent de primitieve oprispingen van je fans, je kan als geen ander die lui manipuleren, met het doel om je nog geliefder te maken dan je al bent. Daarom schrijf je dus die blogs – niets meer dan kwaadaardige volksverlakkerij van een doortrapte slampamper die in veel andere landen het niet verder zou schoppen dan dagboekauteur, maar bij ons wonderbaarlijk genoeg een klein beetje BN’er is geworden.
Je post een foto van jezelf in de kroeg, terwijl je aan het zuipen bent, en krijgt om die reden aanmoedigingen van mensen die zich je fans noemen.
Dat is dus de synergie tussen de schrijver en zijn bewonderaars. Daar raken duizenden fans van onder de indruk.
Ik keek dan ook niet raar op toen de laatste blog van jou op sociale media massaal werd verspreid, mede op initiatief van Hassnae Bouazza, een kwaadaardige loopsoldaat van de Toekomstige Treinspringer.
Ze noemde je een dappere Bekende Nederlander.
Er is helemaal niets moedigs aan het bespelen van de onderbuik van een natie.
Het enige wat je wilt is nog meer aandacht en roem. Je weet dat vooral het Vara-publiek zich fysiek en digitaal tot je aangetrokken voelt, dezelfde mensen die in de Marqt even snel je column in Nieuwe Revu gratis snacken, en voedt ze daarom in die kinderlijke epistels met exacte datgene waar zij behoefte aan hebben: gemankeerd Nederlands.
Als het jou, talentloze nitwit, daadwerkelijk om vluchtelingen is te doen, dan moet je drommen zielepoten van een patatje met voorzien. Je verdiende immers niet zó beroerd aan voorschotten van nooit verschenen boeken.
Dit is dezelfde retoriek die nepschrijvers toepassen op artiesten die wél medelijden met bejaarden hebben, dus andersom zou deze logica ook moeten werken. Jij, zelfbenoemde hoeder van de westerse beschaving, hebt de middelen.
Dus, kom op Eus, oude demagoog, maak me gek.
Groet,
JanD