Door forse problemen met da accu’s staan de Dreamliners van Boeing sinds twee weken aan de grond. Na een reeks incidenten worden de vliegtuigen nader onderzocht door de Japanse leverancier van de accu’s, GS Yuasa. De Amerikaanse luchtvaartdienst FAA besloot dat luchtvaartmaatschappijen het toestel pas weer kunnen inzetten als er zekerheid is over de oorzaken van de problemen en de accu’s absoluut veilig zijn. Het Europese agentschap volgde het Amerikaanse voorbeeld, waardoor de imago-problemen voor de vliegende Fyra alleen nog maar groter zijn geworden. De problemen zouden mogelijk zijn terug te voeren op een lading defecte accu’s, maar de medeoprichter van onder andere PayPal en SpaceX zegt nu dat het ontwerp van de vliegtuigen fouten bevat die wel moesten leiden tot problemen.
Volgens Elon Musk, naast medeoprichter van PayPal ook de man achter commercieel ruimtevaartbedrijf SpaceX, is de manier waarop de accu’s in het ontwerp zijn verwerkt ‘inherent onveilig’. Het gaat er met name om dat de accu’s nooit zo dicht tegen elkaar geplaatst hadden mogen worden, omdat dan een dominoeffect bij warmteontwikkeling niet is uit te sluiten, zo laat hij tegenover Flightglobal weten:
Unfortunately, the pack architecture supplied to Boeing is inherently unsafe [..] Large cells without enough space between them to isolate against the cell-to-cell thermal domino effect means it is simply a matter of time before there are more incidents of this nature.
Musk heeft zelf ook ervaring met de gebruikte ‘lithium cobalt oxide’ accu’s in de ontwerpen van zijn autobedrijf Tesla. In het ontwerp van de accu’s voor die auto’s zijn de cellen veel kleiner en met opzet gescheiden om warmteontwikkeling in de ene cel niet naar een andere te laten overslaan.
Boeing is intussen tijdelijk gestopt met het leveren van de 787 ‘Dreamliner’, totdat de problemen onder controle zijn. Musk denkt echter dat de problemen veel fundamenteler zijn dan Boeing lijkt te denken, en dat het probleem met de huidige opzet nagenoeg niet onder controle kan worden gebracht. Professor Donald Sadoway aan MIT is blij met de woorden van de serie-entrepreneur en laat weten het volkomen eens te zijn met dienst oordeel over de fouten in het door Boeing gebruikte ontwerp.
CC-Foto: Kentaro IEMOTO