Aankomende zondag is het eindelijk zo ver, heel Amerika kan nergens anders aan denken. En u? Waarschijnlijk wel. De gemiddelde Europeaan ligt er niet van wakker en kent het evenement over het algemeen slechts van de geniale commercials die later in ons continent te zien zijn. Zondag 3 februari is het tijd voor de 47e editie van de Superbowl. Dé wedstrijd van het seizoen tussen de kampioen van de American Football Conference en de National Football Conference, dit jaar respectievelijk de Baltimore Ravens en de San Francisco 49ers. Hoe komt het toch dat er in Europa en zeker in Nederland zo weinig aandacht voor is?
Indien we de hype om de Superbowl vergelijken met die omtrent de UEFA Champions League dan komt de Europese versie niet eens in de buurt. Waar de finale in Europa toch voornamelijk een feestje voor bobo’s lijkt, is de Superbowl een door het volk geadopteerd fenomeen. Zo zijn er voorafgaand complete Media Days waar honderden spelers, trainers en betrokkenen worden geïnterviewd en aan extreme handtekeningsessies deelnemen. Een liveblog van de Washingtonpost geeft al een klein beeld van hoe het er aan toe gaat.
Ook is er een NFL Experience ingericht, een conventie waar vanaf vijf dagen voor de Superbowl duizenden mensen tegelijk kunnen meedoen aan footballclinics en waar eveneens verschillende interactiemomenten met de spelers en trainers zijn. In totaal zijn er zo’n 35 evenementen om de Superbowl zelf heen. Maar ook tijdens de wedstrijd is het entertainment wat de klok slaat. Dit jaar neemt Beyoncé de Halftime show voor rekening, het optreden dat in 2004 nog wel het nieuws in Europa bereikte omdat Justin Timberlake een borst van Janet Jackson ontfutselde.
Toch vreemd, want we zijn hier absoluut niet vies van Amerikaanse sensatie. De presidentsverkiezingen zijn over het algemeen ook hier het gesprek van de dag. Zijn we dan politiek meer betrokken dan op het sportieve vlak? De gemiddelde Nederlander zal kunnen vertellen dat Obama iets met zorg goed gedaan heeft maar komt echt niet verder dan dat.
Hoewel diehardfans in Nederland terecht kunnen bij de Superbowl party in de Amsterdam ArenA waar het evenement live wordt uitgezonden, moet de sportliefhebber die daar geen 77 euro voor over heeft het met een livestream doen. Of toch niet? Er is natuurlijk ook de avond van SportAmerika.nl. De lage mate van media-aandacht lijkt de oorzaak te zijn voor de evenredig lage interesse. Wie weet dat Rupert Murdoch daar in de toekomst verandering in kan brengen…Vooralsnog blijft het in ieder geval Superbowlreclames kijken. De Standaard selecteerde alvast de meest legendarische.