“Welkom… stelletje kut feuten!” Met een gasmasker op worden de feuten in de gelijknamige nieuwe serie van BNN begroet door de groencommissie. De serie is lang gehyped dus nam corporaal Nederland gister vol verwachting voor de buis plaats om te kijken welke karikatuur er van de ontgroening gemaakt zou worden en het moet gezegd, BNN stelde niet teleur. Er werd geschreeuwd, er werd gezopen, er werd mishandeld, er werd vernederd en dat alles op de klanken van het vermaarde Io Vivat. Zij leven lang! Dat zeker, maar niet als de ontgroening echt zo is.
Enkele maanden geleden besteedde ik er op deze site al aandacht aan, maar dat de serie zo’n visueel festijn zou worden had ik nog niet kunnen voorzien. De kern van het verhaal tot nu toe is ongeveer het volgende. Twee onschuldige zoons van slager en vrachtwagenchauffeur nemen deel aan de ontgroening van een obscuur en bijzonder elitair (denk Quote-500 nouveau riche aangevuld met wat vooraanstaand oud-geld) studentencorps en belanden in een wereld van vernedering en onderdrukking. Alles moet wijken om een felbegeerde plaats in het prominentste huis van de vereniging, Ithaca, te bemachtigen en vooral het jongere broertje van mijnheer de praeses lijkt opzoek naar een confrontatie met de slagerszoon. De basis voor een bloedige veldslag is gelegd onder de ogen van een bloedmooi bitchy corpsmeisje Hanna Verboom en het eind resultaat laat zich raden; hier gaan dooien vallen.
Blote tieten
De belichting en het camerawerk in het oude fort waar de ontgroening lijkt plaats te hebben dragen bij aan een macaber sfeertje. Denk groen licht, zware muren en de bunker waarin onschuldige toeristen in Hostel 2 worden doodgemarteld, en de toon is gezet. Het blijft Nederlandse televisie dus de beelden worden afgewisseld met blote tieten, in dit geval van onschuldige meisjes die zich onder de brandslang moeten wassen voor het vermaak van de groencommissie. Vernedering is schering en inslag en algehele onderwerping van de feuten lijkt het doel; eigen inbreng of initiatief wordt niet gewaardeerd.
Het totaalbeeld biedt vermakelijke televisie. Mensen die de afgelopen jaren zelf ontgroend zijn zullen er soms zelfs iets van hun eigen ervaringen in herkennen. Toch blijkt de serie vooral te zijn wat vooraf al duidelijk was: een karikatuur. Als we de kunstnijverheid van vlijtige tekenaars in het Parijse Montmartre moeten geloven hebben we allemaal een grote neus, grote oren, een scheve mond en loensende ogen. Natuurlijk herken je jezelf in een karikatuur maar toch geeft het nooit een blik op de werkelijkheid. Het beeld van meisjes die zich publiekelijk moeten uitkleden of van jongens, een enkeling zelfs met gebroken arm, die mishandeld worden, strookt in geen enkel opzicht met de werkelijkheid.
Mevrouw
Tot de jaren ’50 was het gebruikelijk voor feuten (de term is inmiddels helemaal ingeburgerd) om leden van een vereniging met mijnheer of mevrouw aan te spreken, maar tegenwoordig hebben de ontgroeningen meestal toch plaats op voet van gelijkheid. De kern van Feuten is dan ook dat 200 jaar aan tradities, spookverhalen, incidenten en ervaringen op één grote hoop geveegd zijn om vermakelijke televisie te bieden. In die opzet is BNN absoluut geslaagd en daarom is de serie zeker een aanrader.
Adriaan Andringa is trots corpsbal