Politiek

Bussemaker laat urennorm mbo nog niet los

07-02-2013 22:37

DEN HAAG (ANP) – Het gaat al een stuk beter in het mbo, maar het is nog te vroeg om de norm voor het verplicht aantal lesuren helemaal los te laten. Dat zei minister Jet Bussemaker van Onderwijs donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Bussemaker wil dat scholen meer ruimte krijgen dan voorheen om het aantal verplichte lesuren in te vullen. Er kan zo een betere mix ontstaan van klassikale lessen, stage en andere vormen van onderwijs, denkt de minister. ,,De urennorm is richtinggevend, maar niet rigide'', zei ze. ,,Er is flexibiliteit ingebouwd.''

D66 wil dat de minister een stap extra zet en de norm helemaal overboord gooit. Bussemaker wil echter een minimum stellen om de kwaliteit te kunnen garanderen. Als de scholen door de jaren heen bewijzen dat ze het prima doen zonder controle op het aantal lesuren, kan de urennorm altijd nog naar de prullenbak worden verwezen. ,,Ik vind dat voor nu een stap te ver'', zei ze.

Mbo’ers klaagden in 2006 steen en been omdat ze onvoldoende les kregen. Daarop werd de urennorm aangescherpt en voerde de inspectie jaarlijks controles uit. Dat leidde echter tot veel administratieve rompslomp voor scholen, die volgens de Algemene Rekenkamer niet opweegt tegen de winst van de controles.

Mede daarom heeft Bussemaker nu besloten de controle uit te voeren zodra het niet goed gaat op scholen. Mbo’s die geen kwaliteit leveren voor studenten krijgen van de Inspectie van het Onderwijs eerst een waarschuwing. Als ze dan hun leven niet beteren, worden de inkomsten opgeschort. In het uiterste geval kan de licentie worden ingetrokken.

In het wetsvoorstel dat de Kamer donderdag besprak staat dat mbo’s die de nadruk leggen op praktijkervaring moeten blijven voldoen aan een norm van 850 uur per jaar, mbo's die meer aan theorie doen, moeten aan 1000 uur per jaar komen. Ook staat er in de wet dat veel mbo’s moeten worden ingekort tot 3 jaar. Voor enkele opleidingen, zoals bijvoorbeeld verpleegkunde, goudsmid en technicus vliegtuigonderhoud, zal een uitzondering worden gemaakt.