Dick Molman, de topman van Sanoma, vindt dat zijn bedrijf teveel betaald heeft voor SBS. ‘De resultaten van de tv-zenders voldoen niet aan onze verwachtingen’, zegt Molman vandaag tegen NRC. Maar wat is een commerciële tv-zender nou werkelijk waard?
Molman vindt een kleine miljard euro wat aan de prijzige kant voor een tv-zender. Sanoma kocht daarmee tweederde van de aandelen. De andere eigenaar is Talpa van John de Mol.
Wat is prijzig? In 2007 betaalde het Duitse ProSiebenSat.1 Media nog 3,3 miljard voor de SBS Broadcasting. Twee jaar daarvoor moesten investeerders Permira en Kohlberg Kravis Roberts nog 2,1 miljard euro neertellen voor de televisiezenders.
De SBS Broadcasting Group is overigens meer dan alleen de zender van schansspringende quasi-bekende Nederlanders en Piets Weerbericht. Ook de televisiezenders NET 5 en Veronica en de Veronica Uitgeverij vallen onder de SBS Broadcasting Group. En dat allemaal voor 1 miljard euro.
RTL Nederland wordt een stuk minder vaak verkocht. Talpa had een tijdje (tussen 2007 en 2012) een kwart van de aandelen maar heeft die inmiddels weer van de hand gedaan. De eigenaar van RTL Nederland, de RTL Group is eigendom van de Duitse mediareus Bertelsmann AG.
Een voetbalzender kopen is overigens ook best aan de prijs. Voor een zender die 12 jaar lang alleen voetbal gaat uitzenden telde Ruppert Murdoch 1 miljard euro neer. Hiermee heeft Murdoch 51 procent van de zender in handen. En, niet onbelangrijk, de rechten om de wedstrijden uit te mogen zenden.
Vandaag 48 jaar geleden viel het kabinet Marijnen over commerciele TV-zenders. Een commerciële concurrent voor Nederland 1 kon het kabinet destijds niet hebben. Een iets andere tijdsgeest.